Pyhän Augustinuksen hengessä otamme ja luemme kirjoja, jotka jollakin tavalla liittyvät katoliseen kirkkoon, sen teologiaan tai traditioon, tai spiritualiteettiin.
sunnuntai 24. elokuuta 2014
Stefan Andres: Vieraita paratiisissa
Olen saksalaisen Stefan Andresin varsin vähäisestä suomennetusta tuotannosta lukenut aiemmin pienoisromaanin Jumalan unelma, joka viehätti sen verran että piti tämäkin lukea kun löytyi (ja lisääkin voisi mutta sitä varten pitäisi kai opetella saksaa...)
Andres jätti aikoinaan papin ja kapusiininoviisin elämän keskittyäksene kirjallisuuteen, ja tuloksena on laaja tuotanto jossa uskonnolisia teemoja ilmeisesti käsitellään varsin usein, selkeämmin tai verhotummin. Yllämainitussa Jumalan unelmassa pohditaan ripin sakramenttia keskellä Espanjan sisällissotaa, tässä taas aiheena on, ei niin yllättäen, maanpäällinen paratiisi.
Kirjan kertoja on tilanhoitajana kahdella veljeksellä, jotka perivät suuren maaomaisuuden, erityisesti maalaiskartanon jonka puutarhasta nämä päättävät tehdä suuren projektin. he alkavat muokata puutarhaa, istuttavat puita ja pensaita, rakentavat lintuhäkkejä, huvimajoja, suihkulähteitä, kaikkea mahdollista, ja rahoittavat tämän kaiken perinnöllään, vähitellen myyden koko muun omaisuutensa ja jatkaen lainarahalla, kunnes ovat vararikossa ja lopulta kartano ja puutarha päätyy pankin käsiin huutokaupattavaksi.
Veljekset kuitenkin lähtevät ilomielin koska ihmisen osa täällä on tulla karkoitetuksi paratiisista, se on väliaikainen tila jonka rakentaminen on tärkeää, ei sen hallussapito. Puu on puu riippumatta siitä omistaako sen veljekset vai joku muu, olennaista on että se kukoistaa.
Vähän samoja teemoja käsitteli aiemmin kesällä lukemani Bede Jarrettin, OP, saarnasarja No Abiding City, jossa Hepr. 13:14 lähtemällä pohditaan ihmisen elämää pyhiinvaelluksena, ja "if you are travelling the whole secret of a happy journey is to remember always that you are a traveller", pysyväistä kaupunkia ja rauhaa ei heti ole luvassa...saattaa kuulostaa ajoittain hieman synkältä tai lohduttomalta, mutta mistäs lähtien elämä on ollut helppoa...samaan tapaan Andresin veljekset saattavat kuulostaa höperöiltä tai sitten eivät.
Stefan Andres: Vieraita paratiisissa (Gäste im Paradies 1937)
Suom. Kyllikki Heikkinen
Karisto 1968, 104 s.
tiistai 22. heinäkuuta 2014
Morvan & Buchet: Sillage 5 'J.V J..'
Jatkamme vielä sarjakuvien parissa, albumin joka teemoissaan yhdistelee aiemmin luettuja Tintti ja picaroja ja Äiti Teresaa.
Sillage on Jean David Morvanin ja Philippe Buchetin avaruusscifi-sarja josta on suomeksi ilmestynyt yhdeksän osaa. Navis, nuori nainen, on elänyt koko tähänastisen elämänsä yksin eräällä planeetalla tietämättä mitään muista ihmisistä tai juuristaan, kun suuri avaruusalussaattue Sillage, jossa on edustettuna valtava valikoima erilaisia olentoja, poimii hänet mukaansa, ja kun kyseessä on ennen aivan tuntematon rotu niin kiinnostus Navisia kohtaan on melkoinen...
Tarina on yleisellä tasolla jatkuva albumista toiseen mutta kukin albumi on myös itsenäinen kokonaisuus. Mukana on kohtalaisen paljon väkivaltaa joten ihan lasten sarjakuvaa tämä ei ole...
Koska ihmiset ovat lähes tuntemattomia, ei kristillisyyttäkään sarjasta luonnollisesti löydy tuolla nimellä mutta katolisesta näkökulmasta tutunoloisia elementtejä löytyy mm. sarjan viidennestä osasta, joka on haastavasti nimetty tuntemattomilla symboleilla (ascii-merkistössä albumi tunnetaan yleensä nimellä 'J.V J...')
Frotossit ovat kurjuudessa elävä kansa jonka ahdingolle jotkin kansan jäsenet yrittävät saada julkista huomiota mm. terrorismilla, itsemurhapommeilla ja vastaavilla, tulokset saattavat toki jäädä yhtä laihoiksi kuin poliittisemmalla toiminnallakin...
Navis törmää ongelmaan päädyttyään erään terroristiryhmän panttivangiksi, mutta tästä selvittyään tunkeutuu syvemmälle ottamaan selvää mistä on kyse. Tällöin hän kohtaa Knardian, jossa on ilmiselvästi otettu vaikutteita Kalkutan Äiti Teresasta: tämä elää frotossien keskuudessa ja tekee karitatiivista työtä slummissa, mm. soppakeittiöllä. Navis kritisoi tätä toimintaa, jos rakenteelliseen köyhyyteen ei puututa on Knardian toiminta tehotonta.
Jonkin ajan kuluttua Navis kohtaa Knardian uudestaan, toivottomana välinpitämättömyydestä, rasismista ja korruptiosta jotka pitävät huolen että rakenteelliset poliittiset ratkaisut eivät edisty. Navis on valmis tulemaan mukaan Knardian toimintaan koska vain ruohonjuuritasolla näyttää olevan mahdollista ylipäänsä saada jotain aikaan. Knardia kuitenkin (lempeästi) tyrmää ajatuksen todeten myös poliittisen toiminnan arvokkuuden, että Navis pystyy toimimaan paremmin sillä suunnalla.
Muissakin sarjan osissa puidaan kyllä yhteiskunnallisia ja moraalin ongelmia, mutta tässä osassa vokaatiot ja karitatiivinen toiminta ovat näkyvämmässä asemassa.
Sillage on Jean David Morvanin ja Philippe Buchetin avaruusscifi-sarja josta on suomeksi ilmestynyt yhdeksän osaa. Navis, nuori nainen, on elänyt koko tähänastisen elämänsä yksin eräällä planeetalla tietämättä mitään muista ihmisistä tai juuristaan, kun suuri avaruusalussaattue Sillage, jossa on edustettuna valtava valikoima erilaisia olentoja, poimii hänet mukaansa, ja kun kyseessä on ennen aivan tuntematon rotu niin kiinnostus Navisia kohtaan on melkoinen...
Tarina on yleisellä tasolla jatkuva albumista toiseen mutta kukin albumi on myös itsenäinen kokonaisuus. Mukana on kohtalaisen paljon väkivaltaa joten ihan lasten sarjakuvaa tämä ei ole...
Koska ihmiset ovat lähes tuntemattomia, ei kristillisyyttäkään sarjasta luonnollisesti löydy tuolla nimellä mutta katolisesta näkökulmasta tutunoloisia elementtejä löytyy mm. sarjan viidennestä osasta, joka on haastavasti nimetty tuntemattomilla symboleilla (ascii-merkistössä albumi tunnetaan yleensä nimellä 'J.V J...')
Frotossit ovat kurjuudessa elävä kansa jonka ahdingolle jotkin kansan jäsenet yrittävät saada julkista huomiota mm. terrorismilla, itsemurhapommeilla ja vastaavilla, tulokset saattavat toki jäädä yhtä laihoiksi kuin poliittisemmalla toiminnallakin...
Navis törmää ongelmaan päädyttyään erään terroristiryhmän panttivangiksi, mutta tästä selvittyään tunkeutuu syvemmälle ottamaan selvää mistä on kyse. Tällöin hän kohtaa Knardian, jossa on ilmiselvästi otettu vaikutteita Kalkutan Äiti Teresasta: tämä elää frotossien keskuudessa ja tekee karitatiivista työtä slummissa, mm. soppakeittiöllä. Navis kritisoi tätä toimintaa, jos rakenteelliseen köyhyyteen ei puututa on Knardian toiminta tehotonta.
Jonkin ajan kuluttua Navis kohtaa Knardian uudestaan, toivottomana välinpitämättömyydestä, rasismista ja korruptiosta jotka pitävät huolen että rakenteelliset poliittiset ratkaisut eivät edisty. Navis on valmis tulemaan mukaan Knardian toimintaan koska vain ruohonjuuritasolla näyttää olevan mahdollista ylipäänsä saada jotain aikaan. Knardia kuitenkin (lempeästi) tyrmää ajatuksen todeten myös poliittisen toiminnan arvokkuuden, että Navis pystyy toimimaan paremmin sillä suunnalla.
Muissakin sarjan osissa puidaan kyllä yhteiskunnallisia ja moraalin ongelmia, mutta tässä osassa vokaatiot ja karitatiivinen toiminta ovat näkyvämmässä asemassa.
torstai 26. kesäkuuta 2014
Kolme Naista. Kolme elämää 1600-luvulla.
Ursuliinisisar Marie de l`Incarnation
osoittautuu mielenkiintoiseksi katoliseksi tuttavuudeksi Natalie
Zemon Davisin kirjassa ”Kolme naista. Kolme elämää 1600-luvulta”
(Helsinki 1997). Nuori silkinkutojan leski toimi lankonsa
kauppahuoneessa ja samalla suuntautui mystiikkaan, kunnes hylkäsi
12-vuotiaan poikansa mennäkseen luostariin ja tullakseen
Pohjois-Amerikan ensimmäisen ursuliiniluostarin ja intiaaneille
opetusta tarjoavan tyttökoulun perustajaksi. Myös kaksi muuta
Davisin kirjan henkilöhahmoa, Hampurin juutalainen kauppias ja
suurperheen äiti Glick bas Juda Leib ja frankfurtilainen
protestanttinen taiteilija ja luonnontutkija Maria Sibylla Merian
olivat lähtöisin kaupunkilaisesta kauppias- ja
käsityöläisperheistä. Kaikki kolme tavallista naista päätyivät
historian lehdille kirjoitustensa ansiosta ja heidän kauttaan Davis
voi kertoa paljon uuden ajan alun elämästä Atlantin molemmin
puolin.
Kirjan avaa mielenkiintoinen kuviteltu keskustelu, jonka sen päähenkilöt ja kirjailija käyvät keskenään. Jo tämä oivaltava tapa aloittaa kirja lupaa paljon eikä jatko tuota pettymystä.
Kirjan ensimmäinen osa on omistettu
1646/1647 syntyneelle Glick bas Juda Leibille, joka on varakkaasta
hampurilaisesta suvusta kotoisin. Kahdentoista lapsen äiti ja
miehensä terävä liikekumppani aloitti jiddišinkielisen
omaelämäkerran, johon liittyy oppinutta keskustelua Jumalan kanssa,
keski-ikäisenä jäätyään leskeksi. Vuosikaudet hän torjuu
avioliittotarjoukset tja elättää itsensä ja vielä kotona olevat
lapsensa liiketoimilla. Hän järjestää heille myös hyvät
naimakaupat, joiden tarkoitus on osittain verkottua ajan Euroopassa.
Viimein hän myöntyy erään pankkiiriin kosintaan ja muuttaa 1700
uuteen kotiinsa Ranskan rajakaupunki Metziin. Mutta hänen toista
miestään odotti konkurssi ja kuolema, ja taasen Glicklin oli
otettava ohjat taloudenpidossa. Hänen omaelämänkirjoitelmansa oli
tarkoitettu vain lapsia varten, mutta hänen rabbina toimiva poikansa
ymmärsi äitinsä kirjoitusten arvon ja toimitti ne julkaistavaksi
tämän kuoleman 1724 jälkeeni. 1800-luvun kirjoittajat löysivät
Glicklin tekstit uudelleen. Hänen kirjoitustensa kautta Davis pystyy
lähentämään lukijaansa Keski-Euroopan juutalaiseen maailmaan ja
sen ajattelutapaan uuden ajan alussa.
Kirjan
toinen päähenkilö Marie Guyart (1599-1672) eli Marie de
l`Incaranation syntyi Toursissa käsityöläisen perheeseen ja
avioitui varhain silkinkutojan kanssa. Hän jäi pian leskeksi ja
kahden pienen poikansa Claude Martinin kanssa. Hän pääsi elämään
ja työhön sisarensa miehen omistamaan kauppahuoneeseen ja hoiti
tarmokkaasti sen asioita. Mutta hänellä oli toinen tärkeämpi
elämä mystisissä kohtaamisissaan Kristuksen kanssa. Ollakseen
ylkänsä arvoinen hän eli askeettisesti ja itseään piinaten,
lihaansa kuolettaen. Elettiin vastareformaation aikaa ja hänen
rippi-isänsä ymmärsi ja rohkaisi Marieta, kun hän poikansa
ollessa 12-vuotias jätti tämän sisarelleen ja hakeutui
ursuliiniluostariin. Elämä sääntökuntalaisena ei ehkä ollut
sitä mitä hän kaipasi, mutta hän kykeni karismallaan saavuttamaan
luostarissa merkittävän aseman. Marien elämän mullisti kuitenkin
uni, jossa hän oli tuntemattomassa maassa pelastamassa villien
sieluja.
Ja
kävipä niin, että hän suhteillaan onnistui järjestämään oman
ja luostarisisarensa lähdön Ranskalle kuuluvaan Montrealiin
nykyisessä Kanadassa. Sinne hän perusti ursuliiniluostarin ja
tyttökoulun, joka oli tarkoitettu sekä intiaanien että
ranskalaisten lapsille.
Marie
toimi luostarissa ja kohtasi intiaanikäännynnäisiä, joilta hän
oppi heidän kieliään, ja sai myös käsityksen että he elivät
samaan tapaan kuin hän itse syvästi hengessä. Davis vertaa sisar
Marien kirjoituksissaan antamaa kuvaa Montrealin ympäristön
metsäseuduilla toimivien jesuiittaisien kirjoituksiin, joista henkii
huomattavasti karumpi kuva kristinuskon juurtumisesta
alkuperäisasukkaisiin.
Kävipä
niin että Marien poika Claude Martin valitsi nuorukaisena
sääntökuntaelämän ja eteni elämänurallaan maallisesti katsoen
sangen pitkälle. Hän oli kirjeenvaihdossa äitinsä kanssa ja
koetti ilmeisesti käsitellä hylätyksi tulemistaan. Äidin
kirjeissä kuvastuu syyllisyydentunto pojan hylkäämisestä, mutta
samalla vakaumus että se oli Kristuksen tahto. Davisin tulkinnan
mukaan sekä äiti että poika näyttävät päässeen tuskallisen
muiston ylitse.
Claude
pyytää Marieta kirjoittamaan hengellisestä polusta ymmärtääkseen
tätä paremmin ja äiti tekee työtä käskettyä. Kun Marie sitten
kuolee, poika julkaisee toimitettuna äitinsä hengellisen
elämäkerran, jonka varustaa sen puhdasoppisuuden osoittamiseksi
tehdyillä omilla kommenteillaan.
En
paljasta enempää Marie L´Incarantion polusta jotta voit kokea itse
tämän elämäntarinan parissa löytämisen iloa.
Kolmantena
naisena uuden ajan alusta nousee protestanttinen taiteilija ja
luonnontutkija Maria Sibylla Merian (1647-1716), jonka elämä oli
myös etsimistä, vanhan hylkäämistä ja uuden elämän
valitsemista. Maria syntyi Frankfurtissa tunnetun taiteilijan ja
kustantajan Matthias Merianin ja hänen toisen vaimonsa lapsena.
Maria oppi isältään ja vanhemmilta veljiltään ammatin. Hän oli
aikansa lapsi ja kuten isäänsä häntä kiinnosti luonnontiede ja
erityisesti kasvit ja hyönteiset. Jo nuorena Maria julkaisi itse
kuvittamiaan ja tekstittämiään kirjoja kasvien ja hyönteisten
maailmassa. Noissa kirjoissa henkii vielä luottamus Jumalaan ja
Hänen luomansa maailman ihmeellisyyteen. Maria myös avioitui isänsä
oppilaan kanssa ja sai kaksi tytärtä.
Hänen
porvarillinen elämänsä joutui kuitenkin kriisiin ja hän jätti
miehensä muuttaen tyttäriensä ja äitinsä kanssa
labadistilahkolaisten kommuuniin Hollantiin. Hän ei koskaan
valottanut, mistä kriisissä oikein oli kyse. Mutta elämä
uskonyhteisössä osoittautui muuksi kuin hän oli kuvitellut ja
jälleen Maria hylkäsi entisen ja muutti tyttäriensä kanssa
Amsterdamiin. Loppu onkin taide- ja vielä enemmän
luonnontieteenhistoriaa.
Lainarahoilla
Maria ja tyttäret matkasivat Hollannille kuuluvaan Surinamiin,
jossa hän tallensi paikallista kasvi- ja hyönteispopulaatiota.
Hänen omat orjansa olivat parhaat oppaat Surinamin retkellä.
Palattuaan Amsterdamiin hän julkaisi teoksensa Surinamista ja
saavutti merkittävä aseman miesvaltaisessa oppineiden yhteisössä.
Mutta jokin oli muuttunut sitten nuoruuden teosten, sillä Jumalalla
ja Hänen järjestyksellään ei enää ollut sijaa Marian
tuotannossa jota ohjasi analyyttinen äly. En kerro enempää Maria Sibylla
Merianinkaan tarinasta, jotta voisit itse luoda kuvan hänestä ja
hänen maailmastaan.
Loppuyhteenvedossa
Davies käy lävitse naisten merkitystä, heidän yhtäläisyyksiään
ja erojaan.
Kirjan
luettuani minulle tuli tunne, että olin todella oppinut jotakin
uutta. Lukuelämystä täydensi kirjan hieno kuvitus. Davis Zemon, Natalie: Kolme naista. Kolme elämää 1600-luvulla. Suom. Jaana Iso-Markku. (Helsinki, 1997)
(Women
on the Margins, Three Seventeenth- Century Lives, Harvard University
Press 1994)
Tunnisteet:
Davis Zemon Natalie,
Glick bas Juda Leib,
Maria Sibylla Merian,
Marie l´Incarnation,
tietokirjat
keskiviikko 21. toukokuuta 2014
Hergé - Tintin seikkailut
En tässä varsinaisesti esittele Georges ”Hergé” Remin
tekemää Tintti-sarjakuvaa uusille lukijoille vaan oletan hahmon olevan ainakin
jollain tavalla tutun (ja viittaan myös parin viimeisen albumin juonikuvioihin
tuolla alempana, eli jos on spoileriherkkä eikä ole lukenut Castafioren korut, Lento
714 tai Picarot –albumeita niin varokoon).
Tintin seikkailut ovat sarjakuvan klassikoita joiden ainakin
pintapuolinen tunteminen kuuluu oikeastaan yleissivistykseen, eli jos ei ole
millään tavalla tuttu niin yksiselitteisesti vinkkaan tutustumaan. Sininen
Lootus, Yksisarvisen salaisuus tai Tintti Tiibetissä ovat mainioita yksittäisiä
aloituskohtia.
Miksi minä nyt sitten haluan kirjoittaa Tintistä täällä?
Sarjassa kun katolilaisuus tai kristinusko ei ole mitenkään selkeästi esillä
(siinä missä monia muita uskontoja kyllä näkyy kun maailmalla reissataan). Toisaalta
sarjan ensimmäiset osat julkaistiin katolilaisessa nuortenlehdessä Le Petit
Vingtième, ja sarja on luettavissa tarkastellen teologisten hyveiden, erityisesti
rakkauden, ilmenemistä.
Hahmona Tintti on suorastaan hätkähdyttävän neutraali,
persoonalliset piirteet on häivytetty yleisen reippauden, oikeamielisyyden,
nokkeluuden yms. piirteiden alle, korostetummat ja negatiiviset piirteet ovat
muiden henkilöiden osia. Lisäksi Hergé ei päästä lukijaa missään vaiheessa Tintin
ihon alle tai kuvaa tämän sisäistä elämää, kaikki kerrotaan ulkoisen toiminnan
kautta (joidenkin muiden henkilöiden kuten Miloun ja kapteeni Haddockin
ajatuksia päästään näkemään, kun kyseessä ovat moraaliset valinnat). Kuitenkin
tekijänä Hergé pyrki jatkuvasti kehittymään ja kehittämään Tinttiä, tekijä
halusi kokeilla uusia asioita ja välttää samojen juonikuvioiden loputonta
varioimista (siinä määrin että hyllytti yhden puolivalmiin tarinan koska se
muistutti liikaa aikaisempaa seikkailua). Tämän johdosta joihinkin Tintin
persoonallisiin ja moraalisiin piirteisiin voi kiinnittää huomiota kun lukee
koko sarjan kokonaisuutena, eikä se perustu vain historiallisiin muutoksiin (vaikka
niillä onkin oma roolinsa), ja niissä tapahtuva kehitys on laajempaa kuin
yksinkertaiset olkapäillä istuvat enkeli ja paholainen.
Hergé teki Tinttiä lähes 50 vuoden ajan, Neuvostojen maassa
alkoi 1929 ja viimeinen valmis tarina Tintti ja Picarot ilmestyi 1976. Suurin
osa tarinoista on itsenäisiä ja ensitutustumiseen ei kronologista luentaa voi
edes suositella, koska ensimmäiset osat eivät, no, ole kovin hyviä, Hergé itse
päätyi sulkemaan Neuvostojen maassa –tarinan pois kaanonista, suurin osa
faneista sanoisi että viidennessä tarinassa (Sininen lootus) onnistutaan ensi
kertaa kunnolla, ja monien suosikkitarinoita
ovat loppupuolen Tintti Tiibetissä tai Castafioren korut. Mutta kun
sarja on tutumpi, kronologisessa järjestyksessä luettaessa voidaan kiinnittää huomioita
muihinkin tasoihin kuin pintapuoliseen toimintaan.
Ensimmäisissä albumeissa Tintti on epäilemättä hyvää
tarkoittava mutta todellisissa teoissaan ehkä hieman epäilyttävä. Tämä on
heijastusta Hergén kerronnasta joka perustuu suurelta osin värittyneisiin
huhupuheisiin ja epämiellyttäviin stereotypioihin, oltiin sitten Neuvostojen
maassa, Kongossa, Yhdysvalloissa tai Lähi-Idässä. Niinpä Tintin moraalisessa
hyveessä paistaa läpi alentuvuus, lähimmäisenrakkaus pysyy abstraktina
käsitteenä eikä konkreettisena todellisuutena.
Mielenkiintoista ja ironista on että vaikka Tintti on
myöhemminkin vähäisissä määrin julkkis, näissä ensimmäisissä tarinoissa tätä
korostetaan: lehdet raportoivat kuinka suuri sankari Tintti ratkoo kaikki
ongelmat ja kansa hurraa kaduilla. Tärkeää on se miltä näyttää, vaikka teoissa
onkin vielä kehitettävää, tai toisaalta teot vaativat selkeän palkkion ihailun
muodossa.
Erityisen paljon on kritisoitu Tintin seikkailuja Belgian
Kongossa, missä stereotypia, rasismi ja kolonialismi kukoistavat, ja
historiallisestihan Belgian Kongo ei ollut mikään ihmisoikeuksien mallimaa.
Hergé on myöhemmin todennut tarinan edustavan lähinnä naivia tietämättömyyttä,
ja sellaisena se on toki kiinnostava dokumentti aikalaissuhtautumisesta
kolonialismiin, millaiseen ajatteluun tämä historiallinen vaihe perustui (siitä
voi toki keskustella tarvitseeko lasten tätä nimenomaista tarinaa lukea,
aikuiselle lukijalle historiallisessa kontekstissa sillä on ansionsa).
Murroshetki Tintin seikkailuissa on viides albumi Sininen
Lootus (joka on väljästi jatkoa Faaraon sikareille, mutta toimii myös
yksinään). Kun Hergé alkoi suunnitella Kiinaan sijoittuvaa seikkailua, isä Léon
Gosset suositteli tätä tutustumaan maahan ja kiinalaisiin hieman paremmin eikä
rajoittua vain sensationalistisiin stereotypioihin. Hergé tapasi joitain
Belgiassa asuvia kiinalaisia opiskelijoita, ja samalla myös Tintti tutustui
paremmin paikallisiin ihmisiin. Tsang-poika ja Wongin perhe tulevat
todellisemmiksi ihmisiksi joita Tintti haluaa auttaa, tällä kertaa enemmän
aidosta lähimmäisenrakkaudesta kuin jostain abstraktista hyvyydestä, valkoisen
miehen taakasta tai oman maineen kohottamisesta.
Tästä alkaa Tintin seikkailujen toinen vaihe, Tintti on
suuri seikkailija joka on myös aidosti positiivinen hahmo. Mukaan tulee myös
ystäviä kuten kapteeni Haddock ja professori Tuhatkauno, jotka ovat hahmoina
hyvin värikkäitä ja lukijan kannalta ehkä kiinnostavampia kuin neutraali
päähenkilö, mutta jotka epäilemättä olisivat ystävinä usein hieman
rasittavia...Tintin kärsivällisyys ystäviään kohtaan ei kuitenkaan horju.
Tämä on kaikin puolin laajenemisen aikaa, joskin
alkuvaiheessa nähtyä julkista ihailua näkyy vähemmän, seikkailu ja hyvä
lopputulos ovat tarpeeksi suuri palkkio itsessään. Vaelletaan pitkin poikin
maalla ja merellä, ja tämä seikkailuvaihe jatkuu suunnilleen niin pitkälle kuin
pääosin realistisessa tarinassa voidaan mennä, eli matkaan Kuun kamaralle ja
takaisin.
Kuumatkan jälkeisessä kolmannessa vaiheessa aletaan kääntyä
sisäänpäin, seikkailut muuttuvat entistä kompleksisemmiksi ja koko ”seikkailun”
käsite kyseenalaistetaan. Keskiöön nousee enemmän Tintin henkinen kehittyminen,
vaikka se käsitelläänkin suurimmaksi osaksi rivien välissä ja toiminnan kautta.
Kolmannessa vaiheessa hyveiden palkkiot ovat entistä epämääräisempiä ja
seurauksena on henkinen kriisi, josta ehkä kuitenkin on ulospääsy...
Tämän vaiheen ensimmäisissä tarinoissa, Tuhatkaunon tapaus
ja Seikkailu Punaisella merellä ollaan vielä aikaisempien tarinoiden linjoilla
ja aiempien tarinoiden sivuhenkilöitä on keskeisessä roolissa näissäkin. Vaikka
tälläkin kertaa ongelmat ratkaistaan, näissä tuodaan paljon selvemmin ilmi
taustalla vaikuttavat kylmä sota ja ihmiskauppa, tapahtumat ovat vain osa
suurempaa kokonaisuutta jota ei belgialainen lehtimies noin vain selvitäkään.
Tintti Tiibetissä –albumissa ongelmat muuttuvat entistä
henkilökohtaisemmiksi: Tintti lähtee etsimään kadonnutta ystäväänsä Tsangia,
johon tutustuttiin aikoinaan Sinisessä Lootuksessa. Tällä kertaa seikkailussa
ei ole mukana mitään poliittisia kriisejä, ei rikollisia juonia tai muuta
sellaista, seikkailu keskittyy yhteen henkilöön toisella puolella maailmaa,
henkilöön joka ei luultavasti ole edes elossa. Tässä tarinassa joudutaan
hylkäämään myös tiukan järkiperäinen ajattelu, Tinttiä ajaa pelkkä aavistus ja
muitakin tiukan materialistiseen maailmankuvaan sopimattomia tapahtumia
sattuu...
Castafioren koruissa siirrytään jo mystiikan piiriin.
Kyseisessä tarinassa kun ei enää poistuta kotoa ja ”mitään ei tapahdu”,
kuitenkin tästäkin on saatu punottua seikkailu: tärkeää ei ole enää mitä
tapahtuu vaan miten maailma koetaan, elämää ei eletä vain tuolla ulkona
maailmalla vaan myös (tai ennen kaikkea?) sisäisesti.
Kaksi viimeistä albumia, Lento 714 ja Tintti ja Picarot,
ovat taas paluuta ulkoiseen seikkailuun mutta edellisten tarinoiden jälkeen
näissä nousee esille henkinen kriisi, ja moni lukija ei näitä enää niin
suuresti arvostakaan. Lento 714:ssa
korostuu eri henkilöiden moraalinen ambivalenttius, tarinan vastapoolit
Carreidas ja Rastapopoulos ovat molemmat ahneita ja korruptoituneita ja ”oikea”
puoli jolla tehdä ”hyvää” on erittäin kyseenalainen, ja kyseisen seikkailun avoin
loppu ei kunnolla tyydytä edes lukijaa. Hyve ei johda mihinkään.
Picarot-seikkailun alussa Tintti käyttäytyykin hyvin
erikoisesti. Maailmalla kuohuu taas, eteläamerikkalaisessa maassa puuhataan
vallankumouksia, ystävät ovat hengenvaarassa ja päähenkilömme suorastaan
haastetaan toimimaan, mutta Tinttiä ei kiinnosta. Se on ansa, ei toimi,
toivotonta ja turhaa. Rohkea ja oikeudenmukainen sankarimme on vajonnut
acediaan, välinpitämättömyyteen ja tällä kertaa toimeen tarttuu kapteeni
Haddock, joka on ollut moraalisesti kompastelevampi vaikka toki aina
oikeamielinen hänkin. Tinttikin päätyy pian muuttamaan kantaansa ja
osallistumaan palatsivallankumoukseen kunhan se tapahtuu suhteellisen
rauhanomaisesti ja verettömästi. Mielenmuutosta ei sen kummemmin käsitellä,
Hergé ei kuvaa sisäisiä ajatuksia ja koko muutos tapahtuu poissa näkyvistä kun
tarina seuraa kapteeni Haddockia, mutta se tapahtuu.
Jotkut lukijat pitävät Picaroiden loppua hyvin kyynisenä,
siinä kun alleviivataan että vaikka valta vaihtuu niin tavallisen kansan
elämässä ei muutosta tapahdu, köyhät ovat yhä samoissa slummeissa.
Toisaalta tämä oli jo arvattavissa, siihen koko tarinasarja
on edennyt: toimenpiteet eivät välttämättä tuokaan ravistelevia muutoksia,
maanpäällistä paratiisia ei saavuteta poliittisilla tempauksilla ja kansa ei
enää hurraa kaduilla (toisin kuin sarjan ensimmäisissä albumeissa). Siitä
huolimatta Tintti on päättänyt toimia edes vähäisessä määrin, pitää huolta että
se mitä tapahtuu voisi tapahtua edes mahdollisimman väkivallattomasti ja
oikeudenmukaisesti, se on silti parempi kuin vetäytyä passivisuuteen. Hyveet
ovat aktiivisia ja ne nähdään arvokkaina itsessään eikä pelkästään
materiaalisen mittarien tai ”hyvän lopputuloksen” valossa, koska joskus niitä
ei tule.
Tintti on kypsynyt matkan varrella, mutta varsinaista jatkoa
sarja ei enää saanut: Aakkostaide-tarinasta on julkaistu luonnoksia Hergén
kuoleman jälkeen mutta on hyvin epävarmaa millaiseksi se loppujenlopuksi olisi
muodostunut.
sunnuntai 4. toukokuuta 2014
Lewis Helfand & Sachin Nagar: Mother Teresa, Angel of the Slums
Tällainen osui käteen kirjaston sarjishyllyllä joten pitihän tätä vilkaista: sarjakuvamuotoinen elämäkerta autuaasta Teresa Kalkuttalaisesta ja Rakkauden lähetyssisarten perustamisesta.
Intialaisella kustantamolla on näköjään isompikin sarja elämäkertasarjiksia (mm. Martin Luther King, Abraham Lincoln, Nelson Mandela...Steve Jobs?) ja vastaavia olen nähnyt muiltakin kustantajilta, joitain jopa lukenut.
Ja tämä on kyllä monella tapaa lajin tyypillinen edustaja: mukavan kompaktissa ja helppolukuisessa muodossa esitellään päähenkilön elämänkaaren pääpiirteet menemättä kovin syvälle mihinkään suuntaan (niin tarkempaan henkilöfilosofiaan kuin tiettyä kiiltokuvamaisuutta horjuttavaan kritiikkiinkään) eli ennalta tuntemattomiin aiheisiin saa pohjatiedot mutta jos aihe enemmän kiinnostaa pitää jatkaa muualle.
Ja taiteellisellakin puolella sorrutaan yleiseen ongelmaan: kirjoittaja Helfand on laittanut runsaasti tekstiä ja piirtäjä Nagar on sitten laatinut siihen tekstiin liittyvät kuvat, joista ei kuitenkaan tule oikein mitään lisäarvoa, lähes kaikki on kerrottu tekstinä ja sarjakuva kerrontamuotona on pahasti hakusessa. Nagarin ajoittain varsin tyylittelevää kuvitusta, todennäköisesti suurelta osin valokuviin perustuvaa, katseli ihan mielellään mutta vähän irralliseksi se usein jäi.
(Klikkaamalla saa isommaksi ja tekstistäkin ehkä selvää)
Mutta kun en ollut aiemmin Äiti Teresan elämänhistoriaan sen kummemmin tutustunut niin tämä oli ihan sopiva infopaketti aiheesta.
Mother Teresa, Angel of the Slums
Campfire / Kalyani Navyug Media PVT Ltd 2013, 86 s
tiistai 15. huhtikuuta 2014
Katolinen hegemonia ja uusi pluralismi Liettuassa
Itäisen Euroopan vapautuminen kommunistisesta ja ateistisesta pakkovallasta merkitsi myös uskonnollisen elämän vapautumista. Vaikka olosuhteet eri maissa vaihtelevat, niin joitain yhteisiä piirteitä voidaan mainita. Ensinnäkin historialliset valtakirkot nousivat vapautumisen ensi vaiheessa voimakkaasti esille osana kansallisen identiteetin vaalimista. Toiseksi on mainittava uusien uskonnollisten virtausten tulo uskontomarkkinoille. Läntisten lähetyssaarnaajien myötä tullut karismaattinen ja helluntailainen protestantismi on saanut jalansijaa, muttei samassa määrin kuin muualla jälkikoloniaalisessa maailmassa. Kauko-Idän uskonnolliset traditiot ovat myös saaneet kannatusta. Olennaisin uusi tekijä on New Age-ajattelu. Kolmantena piirteenä on kansallista identiteettiä esikristilliseltä ajalta etsivän uuspakanuuden nousu.
Kaikki tämä löytyy Liettuasta, eteläisimmästä, suurimmasta ja ainoasta katolisesta Baltian tasavallasta.
Edellä olen lainannut Milda Ališauskienen ja Ingo W. Schröderin johdantoa heidän toimittamassaan Liettuan uskonnollista elämää käsittelevässä sosiaaliantropologisessa artikkelikokoelmassa. Kirjan tekstit ovat syntyneet Kaunasin Vytautas Suuren yliopistossa 2008 järjestetyssä workshopin tiimoilta. Tapahtuma kuului Volkswagenin säätiön rahoittamaan, Max Planckin sosiaaliantropologisen instituutin johtamaan ja Vytautas Suuren yliopiston Liettuassa toteuttamaan tutkimusprojektiin "Katolinen kirkko ja uskonnollinen moniarvoisuus Puolassa ja Liettuassa". Kirja on syntynyt kahdesta motiivista: ensinnäkin se tarjoaa empiiristä tietoa Liettuan uskontokentästä, toisekseen se testaa italialaisen marxilaisen teoreetikon Antonio Gramscin hegemonia-teorian soveltuvuutta tällaisessa tutkimuksessa.
Jatketaan vielä hetki teoksen
johdannon parissa. Liettuan itsenäistyttyä hyväksyttiin
perustuslaki joka takaa täyden uskontovapauden eikä nimeä
valtionuskontoa. Samaan aikaan luotiin virallinen
rekisteröintijärjestelmä, joka jakoi uskonnolliset yhdyskunnat
kahtia "traditionaalisiin uskontokuntiin " ja " muihin
uskontokuntiin". Traditionaaliset uskontokunnat ovat
Roomalaiskatolinen kirkko, Kreikkalaiskatolinen kirkko, Ortodoksinen
kirkko, Vanhauskoiset, Evankelisluterilainen kirkko, Evankelinen
reformoitu kirkko, juutalaisuus, sunnilainen islam ja karaitismi..
"Muihin" kuuluu koko kirjo uskontokuntia Hare Krishan
kannattajista helluntailaisiin, uuspakanallisesta Romuvasta Jehovan
todistajiin. Traditionaaliset uskontokunnat ovat oikeutettuja valtion
tukeen ja niillä on muitakin etuoikeuksia, mm. mahdollisuus
uskonnonopetukseen kouluissa. Kirjoittajat eivät mainitse, että
Liettuan valtiolla ja Vatikaanilla on kahdenväliset sopimukset jotka
liittyvät katolisen kirkon asemaan ja tehtäviin. Näin mm. koulujen
uskonnonopetus samaten kuin armeijan ja vankiloiden sielunhoitotyö
kuuluvat katoliselle kirkolle.
Tutkijoiden mukaan Liettuassa
uskonnollisen identiteetin vahvistuminen uuden itsenäisyyden aikana
näkyy selvästi. European Values- arvotutkimuksissa: 1990 vain 62%
liettualaisista ilmoitti uskovansa Jumalaan, vuonna 1999 uskovia oli
80%:väestöstä johon tasoon kasvu on pysähtynyt. Vuonna 1990 yli
neljännes (27%) väestöstä ilmoitti, ettei koskaan käy kirkossa,
mutta tämä osuus laski vajaassa kymmenessä vuodessa yli kymmenellä
prosentilla ollen 16% v. 1999 ja 2005 vielä prosentin alempana.
Vaikka uskonnollisia yhdyskuntia on
laidasta laitaan, vuonna 1999 kolme neljästä liettualaisesta ( 75%)
ilmoitti olevansa katolilaisia. Mainittakoon vielä vuoden 2001
väestönlaskennan saama uskontokuntien jakauma:
roomalaiskatolilaiset 79%, ortodoksit 4,1%, vanhauskoiset 0, 8%,
luterilaiset 0,6%, evankelisreformoidut 0, 2%, muslimit 0, 1% ja
muut, mm. juutalaiset, sen alle. Uskonnottomia oli runsaat yhdeksän
prosenttia. Yksilölliset uskomuskäsitykset poikkeavat usein varsin
radikaalisti kirkon opetuksesta, sillä vuoden 1999 tutkimuksen
mukaan liki puolet (43%) ilmaisi uskovansa jälleensyntymään, 79%:a
uskoi telepatiaan, neljännes (25%):talismanien voimaan ja horoskooppeja seurasi
puolet väestöstä (51%).
Kirjan avausartikkeleita on kaksi: Max Planckin sosiaaliantropologisen instituutin vanhempi tutkija Ingo W. Schröder luo yleisluontoisen teoreettisen katsauksen katolista hegemoniaa luotaavaan tutkimukseen. Minusta se on tarkoitettu lähinnä alan ammattilaisille. Historian harrastajana minua puhutti enemmän Arūnas Streikasin artikkeli, joka valottaa Liettuan uskonnollista kehitystä 1800-luvun lopulta nykypäivään. Artikkelin ydinasiat ovat, että katolinen usko ja liettualainen kansallinen liike löysivät toisensa jo 1800-luvulla taistelussa venäläistämistä ja siihen liittynyttä ortodoksiuskon tuputtamista vastaan. Samalla talonpoikaistosta värväytynyt liettualainen papisto haastoi kirkon puolankielisen hierarkian. Liettuan uuden itsenäisyyden aikana 1918-1940 katolinen kirkko oli auktoriteetti, joka mm. vastasi koko väestörekisteristä ja onnistui torjumaan siviilivihkimisen ja avioerolain. Katolisten pappien johtama kristillisdemokraattinen puolue oli maan valtapuolue vuoteen 1926. Vuodesta 1927 kirkko eli rinnakkaineloa vallankaappauksella valtaan nousseen nationalistisen autoritaarisen hallinnon kanssa. Kirkon toiminalle kuitenkin Vatikaanin ja Liettuan konkordaatti loi vakaan perustan Streikas vertaa Liettuan uskontopoliittista tilannetta fasistiseen Italiaan, joka oli Kaunasin johtajien esikuva.
Liettuan väestönlasku 1923 osoitti,
että kansakunta oli uskonnollisesti hyvin homogeeninen. Katolilaisia
oli 86,7%, juutalaisia 7,6%, luterilaisia 3, 3%, vanhauskoisia 1,6%
ortodokseja 1,1%, evankelisreformoituja 0,5% ja muslimeja 0,05%.
Muita ryhmiä, kuten metodisteja, baptisteja jne kannatti yhteensä
tuhat ihmistä. Liettuassa vallitsi koko sotien välisen
itsenäisyyden ajan täysi uskonnonvapaus ja myös vähemmistöuskonnot
saivat valtion tukea.
Vuonna 1940 alkanut neuvostomiehitys
merkitsi kirkolle ja kaikille muille uskontokunnille vainon aikaa.
Tosin saksalaismiehityksen vuodet välillä helpottivat kristittyjen
asemaa, mutta merkitsivät juutalaisen yhteisön kansamurhaa.
Neuvostoajan loppupuolella 1960-luvulta lähtien katolinen vastarinta
tiivistyi. Vastarinnallaan (mm. maanalaiset julkaisut ja vetoomukset)
katolinen kirkko näyttäytyi viranomaisille ja kansalle olevaansa
myös kansallisen asian viimeinen tuki.
Kirkko nautti itsenäistymisen jälkeen
1990- luvun alusta suosiota juuri kansallisena tukipylväänä joskin
paluuta uskoon tapahtui niin ikään.
Kirjassa on kaksi kenttätutkimukseen
perustuvaa artikkelia katolisen kirkon asemasta väestön
keskuudessa nyt. Lina Pranbaitytė- Wegrinin hieno kansatieteellinen
artikkeli "We are All in Exile here" tutkii
eteläliettualaisen maalaiskylän ihmisten asenteita kuolemaan,
sieluun ja kuolemanjälkeiseen elämään. Hänen johtopäätöksensä
on, että vaikka perinteitä noudatetaan ja pappi on auktoriteetti,
niin myös maaseudulla ihmiset muodostavat uskonnolliset käsityksensä
omien yksilöllisten kokemusten pohjalta. Ingo W. Schröder on tehnyt
tutkimuksensa Vilnan ja Kaunasi koulutetun nuoren sukupolven
keskuudessa. Hän havaitsee Liettuan suurissa kaupungeissa
tekemässään tutkimuksessa ristiriidan.Vaikka upeissa kirkoissa on
paljon messussa kävijöitä sunnuntaisin, niin ainakin hänen
tutkimansa akateemisen ja professionaalin nuoren keskiluokan
keskuudessa katolisuus ei näy lainkaan arkipäivässä.
Pohtiessaan katolisen kirkon
hegemoniaa hän toteaa, että enemmistölle Liettuan kaupunkilaisista
kirkko liittyy vain tärkeimpiin elämävaihetapahtumiin, kuten
kaste, häät ja hautajaiset. Kirkko ei näy arkipäivässä eikä
ohjaa ihmisten moraalisia valintoja. Pluralismi on läsnä Liettuan
kaupungeissa. Se näkyy paitsi uskonnollisten vaihtoehtojen
olemassaolossa myös siinä että ihmiset saavat vaikutteita
ajatteluunsa muista uskomusjärjestelmistä.
Tutkija uskoo, että vain vähemmistö
katolilaisista uskoo niin kuin kirkko opettaa uskomaan.
Näistä lähtökohdista hän vetää
johtopäätöksen, että urbaani Liettua olisi sekulaari katolinen
yhteiskunta.
Ingo W.Scrhöder kirjoittaa, että monet liettualaiset löysivät katolisuuden uudestaan itsenäisyyden palauttamisen jälkeen. Kirkko ei kuitenkaan ollut valmis uudelleenottamaan rooliaan kansallisena kirkkona uudessa pluralistisessa yhteiskunnassa. Neuvostoajan jälkeen suurin osa väestöstä oli vailla uskontokasvatusta ja kirkolta on puuttunut näkemys miten se voisi uudelleen evankelioida yhteiskunnan. Kirkon papiston piirissä säilyi neuvostoajan vainojen synnyttämä piiritystilan tunnelma. Se suhtautui lähes epäluuloisesti kirkkoihin virtaaviin satunaisiin kävijöihin ja muisteli nostalgisesti neuvostoaikaa, jolloin vain uskovat tulivat messuun. Tilannetta vaikeutti se ettei kirkolla ollut kokemusta urbaanista yhteiskunnasta. Esimerkiksi median tapa käsitellä kirkkoa on luonut uskovaisissa lähes vainoharhaisia käsityksiä uudesta vainosta. Kirkkoa vaivaa myös jatkuva pappispula, jonka tähden lähes koko kirkon hallinto on maallikoiden käsissä. Kirkon varat ovat vähäiset ja usein huonosti palkatut maallikot tekevät useampaa työtä jotta kirkko toimisi.
Kirkko on alkuaikojen vaikeuksien
jälkeen aktivoitunut luomalla väestöä laajasti tavoittavia
projekteja. Jokaiseen hiippakuntaan on perustettu perhe-, nuoriso ja
katekeesikeskukset. Erityinen työmuoto ovat avioliittokurssit.
Katolisia järjestöjä kuten perinteikäs nuorisojärjestö
Ateitis(Tulevaisuus) on perustettu uudelleen. Sen aktivisteja
(ateitininkai) löytyy etenkin toisen asteen kouluista ja
yliopistoista, joissa he värväävät tulevia eliitin jäseniä.
Kirkkoa lähellä on myös riippumattomia instituutteja, joiden
tarjoamassa koulutuksessa on sijansa uskonnollisille aiheille.
Tällaisesta esimerkkinä on jesuiittojen Kaunasiin 1998 perustama ja
sittemmin sääntökunnasta itsenäistynyt Elämän ja uskon
instituutti (Gyvenimo ir Tikėjimo Institutas). Sen opiskelijakunta
koostuu enimmäkseen täydennyskoulutusta hankkivista
naisopettajista. Toiseen asteen kouluissa on uskonnonopetus, jonka
vaihtoehtona etiikan opetusta. Aluksi papit hoitivat opetuksen, mutta
nykyään heidät ovat korvanneet maallikot.
Uskonnonopetuksen suosio
näyttää kuitenkin hiipuneen alun innostuksen jälkeen. Toisin on
laita katolisissa kouluissa, joista Schröder mainitsee esimerkkinä
Kaunasin jesuiittalukion, joka on paitsi kaupungin suosituin myös
arvostetuin koulu. Se perustettiin arkkipiispan päätöksellä 1995.
Katolisten koulujen tehtävänä on kasvattaa uusi katolinen
eliittisukupolvi.
Katolinen kirkko ei sen edustajien
mukaan sekaannu politiikkaan. Schröderin mukaan kirkolla on
kuitenkin likeiset suhteet konservatiiviseen Isänmaa -Liettuan
kristillisdemokraatit (TS-LKD) - puolueeseen, joka 2008-2012 oli
johtava hallituspuolue. Tänä aikana parlamentti hyväksyi perhettä
koskevan periaatekannanoton, jonka mukaan perheen ydin on miehen ja
naisen avioliitto. ( On kuitenkin mainittava, että
perustuslakituomioistuin ei hyväksynyt tätä mm.
yksihuoltajaperheitä syrjivää linjausta). Tutkijan mukaan kirkon
strategia kansalaisyhteiskunnan hegemonian saavuttamiseksi nojaa
kolmenlaiseen politiikkaan. Ekumeeninen politiikka on saanut kirkon
suhtautumaan aiempaa myönteisemmin 1990-luvun lopulla nousseeseen
evankelis-karismaattiseen Uskon sana (Tikėjimo Žodis)- yhteisöön.
Tämä uusi avoimempi linja on osoitus kirkon nykyjohdon
eurooppalaistumisesta ja globalisoitumisesta. Doktrinäärisen
politiikan alaan kuuluvat aiemmin mainitut laajemman yleisön
saavuttava koulutus- ja kansalaisjärjestötoiminta.
Katolisen median luominen on alkanut
erityisesti Kaunasin arkkipiispa Sigitas Tamkevičiusin aloitteesta.
(Tamkevičiusilla on mielenkiintoinen vastarintamiehen tausta.
Nuorena jesuiittapappina hän toimitti 1960-luvun lopulta lähtien
maanlaista Katolisen kirkon kronikkaa ja toimi 1970-lopulla
julkisessa Uskovien oikeuksien puolustuskomiteassa. Hän sain
1980-luvun alussa pakkotyöleirituomion). Kirkon lehdistö ei ole
saanut tuulta siipiensä alle, mutta uuden median puolella on
onnistuttu paremmin. Fransiskaanien uutisportaali Bernardinai.lt on
maan suosituimpia uutisportaaleja. Kulttuuripolitiikkaan kuuluvat mm.
kristillinen musiikkijuhla, joka organisoitiin ensi kerran 1999
aktiivimaallikkojen toimesta. Kirkkokuorot ovat suosittuja esiintyjiä
myös sekulaarissa ympäristössä. White Metall- yhtyeet pyrkivät
tavoittamaan rock-nuorison.
Schröder esittelee
haastatteluaineistostaan viiden nuoren koulutetun ihmisen ajatuksia,
heistä yksi on aktiivinen katolilainen. Hän vetää
keskusteluistaan kaksi johtopäätöstä: Kirkko ja katolinen usko
loittonevat toisistaan. Haastateltavat ovat kriittisiä kirkon
instituutiota kohtaan vaikka hyväksyvät katolisen uskon aineksia
maailmankatsomukseensa. Kirkon tärkeän roolin Liettuan historiassa
he tunnustavat. Toinen johtopäätös on, ettei uskonto ollut
erityisen tärkeä asia haastateltavien elämässä. He eivät olisi
ottaneet sitä omaehtoisesti puheeksi.
Tutkija Schröder päättää
artikkelinsa kysymykseen onko katolinen kirkko hegemoninen urbaanissa
Liettuassa ja pohtii mitä on hegemonia. Jos hegemonia ymmärretään
gramscilaisittain niin että kirkko on voimatekijä jolle ei ole
haastajia, niin se sitä on.
Gediminas Lankauskasin artikkeli
tutkii katolisen kirkon ja evankelis-karismaattisen Uskon Sana
yhteisön etenemistä vastakkainolosta sovintoon. Kirjoittaja
kuljettaa artikkelinsa keskiössä evankelisen Domasin (sulhanen) ja
katolisen Sigitan (morsian) häitä, jotka vietetään sekä Kaunasin
Kristuksen ylösnousemuksen kirkossa että Uskon Sanan vuokraamissa
tiloissa. Tämän pääjuonen ohessa hän kertoo yleisemmällä
tasolla kirkon ja protestanttiyhteisön suhteiden kehityksen
avoimesta vihamielisyydestä yhteistyöhön. Suhteiden nykytilasta on
hyvänä näyttönä se että kirkko kutsui protestanttiyhteisön
pastorit mukaan Neitsyt Marian Šiluvassa ilmestymisen
450-vuotisjuhliin 2008.
Ališauskienė on tutkinut kahta
aihepiiriin liittyvää hanketta: Entinen filosofian professori
Vytautas Kazlauskas perusti 1994 Vilnaan Parapsykologisen akatemia,
jota johti kuolemaansa saakka (2005). Hän oli tuottelias kirjailija
ja luennoitsija. Tutkija kiinnitti huomionsa siihen, että Kazlauskas
käytti pitkälti katolista kieltä esitellessään ajatuksiaan ja
esiintyi katolilaisena. Akatemian opiskelijat ovat enimmäkseen
keski-ikäisiä professionaaleja työssä käyviä naisia.
Opiskelijoiden haastattelut osoittavat, että useilla on suhde
katolisuuteen
Vuonna 2003 New Age-genre sai
julkisuutta kun Povilas Žekas niminen mies rakensi "ilmestyksensä
pohjalta lasia ja rautaa olevan kupolin Kaakkois-Liettuan Varėnan
alueella. Tämä rakennelma tunnetaan Merkinen -tai joskus myös
Čekuon- pyramidina. Rakennelmasta on tullut merkittävä nähtävyys.
joka kerää vierailijoita myös naapurimaista vaikka suurin
kävijämäärä tulee kotimaasta.
Žekas on kirjoittanut myös kirjan,
jonka alkuosa kertoo hänen tiestään kohti pyhyyttä ja
jälkimmäinen kysymys vastaus-osa koostuu hänen keskusteluistaan
Jumalan kanssa. Vaikka miehen ajatukset mm. jokaisen ihmisen sisältä
löytyvästä jumaluudesta, ovat ristiriidassa kirkon opetuksen
kanssa, hän pitää itseään katolilaisena. Pyramidin kolme seinää
on nimetty Pyhän Kolminaisuuden mukaan .Pyramidin viereen
rakennetussa vastaanottorakennuksessa, jossa paikan omistaja ottaa
kävijät vastaan, on nurkassa Liettuan lippu ja seinällä paavin ja
Neitsyt Marian kuva. Myös Ališauskienen haastattelemat pyramidilla
kävijät sanovat usein olevansa katolilaisia.
Entä miten kirkko suhtautuu New
Age-ilmiöihin? Vuoteen 2003 saakka kirkko ei huomioinut niitä,
mutta kun presidentiksi valittiin Rolandas Paksas, jolla oli tiivis
suhde georgialaiseen selvänäkijään ja parantajaa Lena
Lolishviliin, tapahtui muutos Liettuan piispainkokouksen
puheenjohtaja, Vilnan arkkipiispa ja kardinaali Audrys Juozas Bačkys
tuomitsi Loloshvilin vääräksi profeetaksi, jonka voimanlähde on
Saatana. Samaan aikaan kirkko ilmoitti, ettei Merkynen pyramidilla
ole mitään tekemistä katolisuuden kanssa vaan kyseessä on
rajatietohanke. Kirkko on jatkossa pyrkinyt vaikuttamaan mm. mediaan,
ettei se julkaisisi niin paljon okkultismiin viittaavia juttuja.
Parlamentissa on hyväksytty myös kirkon tukema alaikäisiä
okkultismilta suojaava laki.
Vaikka Merkynen pyramidi on
toistaiseksi paikallaan, sen kohtaloa on käsitelty eri
oikeusasteissa. Viranomaiset ovat puuttuneet asiaan siltä pohjalta
että rakennus on rakennettu luvatta Dzūkijan
luonnonsuojelualueen maille. Milda Ališauskienė toteaa, että
viranomaisten suhtautuminen tuo mieleen neuvostoajan toimet
uskonnollisia kulttipaikkoja kohtaan. Ja myös reaktio on kuin
neuvostoajolta: pyramidin puolesta on syntynyt kansanliike aivan
kuten katolisia pyhiä paikkoja suojelemaan ennen.
.Milda Ališauskienen johtopäätös
on, että Liettuan rajatiedon johtohahmot hyväksyvät ehdoitta
katolisen hegemonian ja käyttävät katolista kieltä tehdäkseen
ajatuksistaan myyvempiä. He kokevat olevansa jollain
ristiriitaisella tavalla olevansa katolilaisia itsekin ja kutsuttuja
kirkon uudistamiseen.
Tunnustavatko muslimit katolisen hegemonian ?
Valtion tunnustaman islamilaisen
yhteisön tataarialkuperää oleva mufti luonnehtii suhteita
katoliseen kirkkoon ystävällisiksi, mutta ei erityisen läheisiksi.
Siinä missä tataarimuslimit ovat uskontopoliittisen status quon
uskontoryhmä, maahanmuuttajat ja erityisesti käännynnäiset
esittävät haasteen kirkolle.
Tutkija Račius yrittää tyypitellä
tutkimaansa käännynnäisten ryhmää, joka käsittää noin 500
ihmistä. He ovat omaksuneet islamin internetistä tai suhteistaan
ulkomaalaisiin muslimeihin.. Liettualaisten käännynnäisten
uskonkäsitykset edustavat uskonnollisesti ja poliittisesti
konservatiivista revivalistista islamia. He uskovat oman uskontonsa
ehdottomaan paremmuuteen eivätkä hyväksy muslimien historiallista
vähemmistön roolia Liettuassa. Suurin osa käännynnäisistä on
muuttanut maasta. Noin 300 käännynnäisistä on naisia, jotka ovat
kääntyneet islamiin mennessään naimisiin muslimimiehen kanssa.
Heitä voidaan pitää tunneperäisistä syistä kääntyneinä. Ehkä
150 voidaan luokitella osin myös tunnepitoisiksi "seikkailijoiksi"
tai "rakastajiksi", jotka sattumalta löytävät islamin
internetistä tai käydessään muslimimaissa. He ovat pääasiassa
nuoria naimattomia miehiä ja naisia. Loput ovat "etsijöitä",
joille islam on huipentuma usein monien uskontokuntien kautta
kulkeneessa etsiskelyssä. He ovat keski-ikäisiä perheellisiä
miehiä ja pyrkivät usein käännyttämään koko perheensä oman
kääntymyksensä myötä. Verkossa toimii kaksi liettuankielistä
islamilaista uutis- ja keskustelufoorumia.
Lopuksi totean, että käsillä oleva teos koostuu akateemisista tutkimusartikkeleista, mutta teos on silti tarkoitettu myös laajemmalle yleisölle: kaikille Liettuasta ja jälkikommunististen maiden uskontotutkimuksesta kiinnostuneille.
Kirja:
Religious Diversity in Post-Communist Society: Ethnographies on Catholic Hegemony and the New Pluralism in Lithuania. Edited by Milda Ališauskienė and Ingo W. Schröder, Vytautas Magnus University, Lithuania. Ashgate Publishing, 2012.
(Kirjaesittely on julkaistu lyhyempänä versiona Agricolan arvostelupalvelussa)
Tunnisteet:
Ališauskienė Milda,
Gramsci Antonio,
hegemonia,
katolinen kirkko,
Liettua,
muslimit,
New Age,
protestantit,
Schröder Ingo W.,
Sosiaaliantropologia,
tietokirjat
Simon Tugwell - Pyhä Dominicus
Studium Catholicum on jokunen vuosi sitten julkaissut tällaisen vihkosen, käännöksen Simon Tugwellin OP kirjoittamasta pyhimyselämäkerrasta dominikaanien perustajasta pyhästä Dominicuksesta.
Tosin elämäkertana tämä on hieman erikoislaatuinen, painopisteenä kirjassa on sääntökunnan varhaisvaiheet ja itse nimihenkilö on esitetty varsin kevyin vedoin. Painotus on ehkä Tugwellin oma tai ehkä pyhimykselle ominainen, se mitä Dominicus teki oli tärkeämpää kuin millainen hän oli, ja se mitä Dominicus mahdollisti muiden tehtäväksi oli tärkeämpää kuin mitä hän itse suoraan teki.
"Dominicus ei ollut halunnut olla jalustalla eläessään, miksi siis panna häntä jalustalle kuoluaankaan? Hänen elämänsä jatkui veljissä ja heidän uskollisuudessaan tehtävilleen, jotka hän oli jättänyt heille perinnöksi."
Pyhältä Dominicukselta on jäänyt kovin vähän omaa kirjallista aineistoa ja näin myös näkemystä henkilökohtaisiin tuntemuksiin, joten näissä joudutaan nojaamaan pääosin seuraajiensa laatimiin elämäkertoihin ja hagiografioihin. Näistä on nostettu joitain persoonallisia anekdootteja mutta pääosin Tugwell keskittyy historiallisiin faktoihin, missä Dominicus oli missäkin vaiheessa ja mitä siellä teki, millaisia bullia sai paavilta ja olosuhteita joissa saarnaajien sääntökunnan ensimmäiset edustajat toimivat ja mitä vaikutuksia niillä oli sääntökunnan kehitykseen.
Jälkimmäisistä aiheista olisi voinut lukea enemmänkin, tavallaan elämäkertamuoto ja kirjan päättäminen Dominicuksen kuolemaan ja kanonisaatioon katkaisi tarinan ja seuraavista vaiheista pitää lukea muista lähteistä (joita ei kai pahemmin suomeksi löydy, englanniksi olen jotain lukenut aiheesta). Mutta tällaisenakin tässä on napakka ja helposti lähestyttävä tietopaketti saarnaajien sääntökunnan varhaisvaiheista.
Pyhä Dominicus (Saint Dominic 1995)
Suom. Kaarina Koho
Studium Catholicum 1999, 63 s.
Tosin elämäkertana tämä on hieman erikoislaatuinen, painopisteenä kirjassa on sääntökunnan varhaisvaiheet ja itse nimihenkilö on esitetty varsin kevyin vedoin. Painotus on ehkä Tugwellin oma tai ehkä pyhimykselle ominainen, se mitä Dominicus teki oli tärkeämpää kuin millainen hän oli, ja se mitä Dominicus mahdollisti muiden tehtäväksi oli tärkeämpää kuin mitä hän itse suoraan teki.
"Dominicus ei ollut halunnut olla jalustalla eläessään, miksi siis panna häntä jalustalle kuoluaankaan? Hänen elämänsä jatkui veljissä ja heidän uskollisuudessaan tehtävilleen, jotka hän oli jättänyt heille perinnöksi."
Pyhältä Dominicukselta on jäänyt kovin vähän omaa kirjallista aineistoa ja näin myös näkemystä henkilökohtaisiin tuntemuksiin, joten näissä joudutaan nojaamaan pääosin seuraajiensa laatimiin elämäkertoihin ja hagiografioihin. Näistä on nostettu joitain persoonallisia anekdootteja mutta pääosin Tugwell keskittyy historiallisiin faktoihin, missä Dominicus oli missäkin vaiheessa ja mitä siellä teki, millaisia bullia sai paavilta ja olosuhteita joissa saarnaajien sääntökunnan ensimmäiset edustajat toimivat ja mitä vaikutuksia niillä oli sääntökunnan kehitykseen.
Jälkimmäisistä aiheista olisi voinut lukea enemmänkin, tavallaan elämäkertamuoto ja kirjan päättäminen Dominicuksen kuolemaan ja kanonisaatioon katkaisi tarinan ja seuraavista vaiheista pitää lukea muista lähteistä (joita ei kai pahemmin suomeksi löydy, englanniksi olen jotain lukenut aiheesta). Mutta tällaisenakin tässä on napakka ja helposti lähestyttävä tietopaketti saarnaajien sääntökunnan varhaisvaiheista.
Pyhä Dominicus (Saint Dominic 1995)
Suom. Kaarina Koho
Studium Catholicum 1999, 63 s.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)