En tässä varsinaisesti esittele Georges ”Hergé” Remin
tekemää Tintti-sarjakuvaa uusille lukijoille vaan oletan hahmon olevan ainakin
jollain tavalla tutun (ja viittaan myös parin viimeisen albumin juonikuvioihin
tuolla alempana, eli jos on spoileriherkkä eikä ole lukenut Castafioren korut, Lento
714 tai Picarot –albumeita niin varokoon).
Tintin seikkailut ovat sarjakuvan klassikoita joiden ainakin
pintapuolinen tunteminen kuuluu oikeastaan yleissivistykseen, eli jos ei ole
millään tavalla tuttu niin yksiselitteisesti vinkkaan tutustumaan. Sininen
Lootus, Yksisarvisen salaisuus tai Tintti Tiibetissä ovat mainioita yksittäisiä
aloituskohtia.
Miksi minä nyt sitten haluan kirjoittaa Tintistä täällä?
Sarjassa kun katolilaisuus tai kristinusko ei ole mitenkään selkeästi esillä
(siinä missä monia muita uskontoja kyllä näkyy kun maailmalla reissataan). Toisaalta
sarjan ensimmäiset osat julkaistiin katolilaisessa nuortenlehdessä Le Petit
Vingtième, ja sarja on luettavissa tarkastellen teologisten hyveiden, erityisesti
rakkauden, ilmenemistä.
Hahmona Tintti on suorastaan hätkähdyttävän neutraali,
persoonalliset piirteet on häivytetty yleisen reippauden, oikeamielisyyden,
nokkeluuden yms. piirteiden alle, korostetummat ja negatiiviset piirteet ovat
muiden henkilöiden osia. Lisäksi Hergé ei päästä lukijaa missään vaiheessa Tintin
ihon alle tai kuvaa tämän sisäistä elämää, kaikki kerrotaan ulkoisen toiminnan
kautta (joidenkin muiden henkilöiden kuten Miloun ja kapteeni Haddockin
ajatuksia päästään näkemään, kun kyseessä ovat moraaliset valinnat). Kuitenkin
tekijänä Hergé pyrki jatkuvasti kehittymään ja kehittämään Tinttiä, tekijä
halusi kokeilla uusia asioita ja välttää samojen juonikuvioiden loputonta
varioimista (siinä määrin että hyllytti yhden puolivalmiin tarinan koska se
muistutti liikaa aikaisempaa seikkailua). Tämän johdosta joihinkin Tintin
persoonallisiin ja moraalisiin piirteisiin voi kiinnittää huomiota kun lukee
koko sarjan kokonaisuutena, eikä se perustu vain historiallisiin muutoksiin (vaikka
niillä onkin oma roolinsa), ja niissä tapahtuva kehitys on laajempaa kuin
yksinkertaiset olkapäillä istuvat enkeli ja paholainen.
Hergé teki Tinttiä lähes 50 vuoden ajan, Neuvostojen maassa
alkoi 1929 ja viimeinen valmis tarina Tintti ja Picarot ilmestyi 1976. Suurin
osa tarinoista on itsenäisiä ja ensitutustumiseen ei kronologista luentaa voi
edes suositella, koska ensimmäiset osat eivät, no, ole kovin hyviä, Hergé itse
päätyi sulkemaan Neuvostojen maassa –tarinan pois kaanonista, suurin osa
faneista sanoisi että viidennessä tarinassa (Sininen lootus) onnistutaan ensi
kertaa kunnolla, ja monien suosikkitarinoita
ovat loppupuolen Tintti Tiibetissä tai Castafioren korut. Mutta kun
sarja on tutumpi, kronologisessa järjestyksessä luettaessa voidaan kiinnittää huomioita
muihinkin tasoihin kuin pintapuoliseen toimintaan.
Ensimmäisissä albumeissa Tintti on epäilemättä hyvää
tarkoittava mutta todellisissa teoissaan ehkä hieman epäilyttävä. Tämä on
heijastusta Hergén kerronnasta joka perustuu suurelta osin värittyneisiin
huhupuheisiin ja epämiellyttäviin stereotypioihin, oltiin sitten Neuvostojen
maassa, Kongossa, Yhdysvalloissa tai Lähi-Idässä. Niinpä Tintin moraalisessa
hyveessä paistaa läpi alentuvuus, lähimmäisenrakkaus pysyy abstraktina
käsitteenä eikä konkreettisena todellisuutena.
Mielenkiintoista ja ironista on että vaikka Tintti on
myöhemminkin vähäisissä määrin julkkis, näissä ensimmäisissä tarinoissa tätä
korostetaan: lehdet raportoivat kuinka suuri sankari Tintti ratkoo kaikki
ongelmat ja kansa hurraa kaduilla. Tärkeää on se miltä näyttää, vaikka teoissa
onkin vielä kehitettävää, tai toisaalta teot vaativat selkeän palkkion ihailun
muodossa.
Erityisen paljon on kritisoitu Tintin seikkailuja Belgian
Kongossa, missä stereotypia, rasismi ja kolonialismi kukoistavat, ja
historiallisestihan Belgian Kongo ei ollut mikään ihmisoikeuksien mallimaa.
Hergé on myöhemmin todennut tarinan edustavan lähinnä naivia tietämättömyyttä,
ja sellaisena se on toki kiinnostava dokumentti aikalaissuhtautumisesta
kolonialismiin, millaiseen ajatteluun tämä historiallinen vaihe perustui (siitä
voi toki keskustella tarvitseeko lasten tätä nimenomaista tarinaa lukea,
aikuiselle lukijalle historiallisessa kontekstissa sillä on ansionsa).
Murroshetki Tintin seikkailuissa on viides albumi Sininen
Lootus (joka on väljästi jatkoa Faaraon sikareille, mutta toimii myös
yksinään). Kun Hergé alkoi suunnitella Kiinaan sijoittuvaa seikkailua, isä Léon
Gosset suositteli tätä tutustumaan maahan ja kiinalaisiin hieman paremmin eikä
rajoittua vain sensationalistisiin stereotypioihin. Hergé tapasi joitain
Belgiassa asuvia kiinalaisia opiskelijoita, ja samalla myös Tintti tutustui
paremmin paikallisiin ihmisiin. Tsang-poika ja Wongin perhe tulevat
todellisemmiksi ihmisiksi joita Tintti haluaa auttaa, tällä kertaa enemmän
aidosta lähimmäisenrakkaudesta kuin jostain abstraktista hyvyydestä, valkoisen
miehen taakasta tai oman maineen kohottamisesta.
Tästä alkaa Tintin seikkailujen toinen vaihe, Tintti on
suuri seikkailija joka on myös aidosti positiivinen hahmo. Mukaan tulee myös
ystäviä kuten kapteeni Haddock ja professori Tuhatkauno, jotka ovat hahmoina
hyvin värikkäitä ja lukijan kannalta ehkä kiinnostavampia kuin neutraali
päähenkilö, mutta jotka epäilemättä olisivat ystävinä usein hieman
rasittavia...Tintin kärsivällisyys ystäviään kohtaan ei kuitenkaan horju.
Tämä on kaikin puolin laajenemisen aikaa, joskin
alkuvaiheessa nähtyä julkista ihailua näkyy vähemmän, seikkailu ja hyvä
lopputulos ovat tarpeeksi suuri palkkio itsessään. Vaelletaan pitkin poikin
maalla ja merellä, ja tämä seikkailuvaihe jatkuu suunnilleen niin pitkälle kuin
pääosin realistisessa tarinassa voidaan mennä, eli matkaan Kuun kamaralle ja
takaisin.
Kuumatkan jälkeisessä kolmannessa vaiheessa aletaan kääntyä
sisäänpäin, seikkailut muuttuvat entistä kompleksisemmiksi ja koko ”seikkailun”
käsite kyseenalaistetaan. Keskiöön nousee enemmän Tintin henkinen kehittyminen,
vaikka se käsitelläänkin suurimmaksi osaksi rivien välissä ja toiminnan kautta.
Kolmannessa vaiheessa hyveiden palkkiot ovat entistä epämääräisempiä ja
seurauksena on henkinen kriisi, josta ehkä kuitenkin on ulospääsy...
Tämän vaiheen ensimmäisissä tarinoissa, Tuhatkaunon tapaus
ja Seikkailu Punaisella merellä ollaan vielä aikaisempien tarinoiden linjoilla
ja aiempien tarinoiden sivuhenkilöitä on keskeisessä roolissa näissäkin. Vaikka
tälläkin kertaa ongelmat ratkaistaan, näissä tuodaan paljon selvemmin ilmi
taustalla vaikuttavat kylmä sota ja ihmiskauppa, tapahtumat ovat vain osa
suurempaa kokonaisuutta jota ei belgialainen lehtimies noin vain selvitäkään.
Tintti Tiibetissä –albumissa ongelmat muuttuvat entistä
henkilökohtaisemmiksi: Tintti lähtee etsimään kadonnutta ystäväänsä Tsangia,
johon tutustuttiin aikoinaan Sinisessä Lootuksessa. Tällä kertaa seikkailussa
ei ole mukana mitään poliittisia kriisejä, ei rikollisia juonia tai muuta
sellaista, seikkailu keskittyy yhteen henkilöön toisella puolella maailmaa,
henkilöön joka ei luultavasti ole edes elossa. Tässä tarinassa joudutaan
hylkäämään myös tiukan järkiperäinen ajattelu, Tinttiä ajaa pelkkä aavistus ja
muitakin tiukan materialistiseen maailmankuvaan sopimattomia tapahtumia
sattuu...
Castafioren koruissa siirrytään jo mystiikan piiriin.
Kyseisessä tarinassa kun ei enää poistuta kotoa ja ”mitään ei tapahdu”,
kuitenkin tästäkin on saatu punottua seikkailu: tärkeää ei ole enää mitä
tapahtuu vaan miten maailma koetaan, elämää ei eletä vain tuolla ulkona
maailmalla vaan myös (tai ennen kaikkea?) sisäisesti.
Kaksi viimeistä albumia, Lento 714 ja Tintti ja Picarot,
ovat taas paluuta ulkoiseen seikkailuun mutta edellisten tarinoiden jälkeen
näissä nousee esille henkinen kriisi, ja moni lukija ei näitä enää niin
suuresti arvostakaan. Lento 714:ssa
korostuu eri henkilöiden moraalinen ambivalenttius, tarinan vastapoolit
Carreidas ja Rastapopoulos ovat molemmat ahneita ja korruptoituneita ja ”oikea”
puoli jolla tehdä ”hyvää” on erittäin kyseenalainen, ja kyseisen seikkailun avoin
loppu ei kunnolla tyydytä edes lukijaa. Hyve ei johda mihinkään.
Picarot-seikkailun alussa Tintti käyttäytyykin hyvin
erikoisesti. Maailmalla kuohuu taas, eteläamerikkalaisessa maassa puuhataan
vallankumouksia, ystävät ovat hengenvaarassa ja päähenkilömme suorastaan
haastetaan toimimaan, mutta Tinttiä ei kiinnosta. Se on ansa, ei toimi,
toivotonta ja turhaa. Rohkea ja oikeudenmukainen sankarimme on vajonnut
acediaan, välinpitämättömyyteen ja tällä kertaa toimeen tarttuu kapteeni
Haddock, joka on ollut moraalisesti kompastelevampi vaikka toki aina
oikeamielinen hänkin. Tinttikin päätyy pian muuttamaan kantaansa ja
osallistumaan palatsivallankumoukseen kunhan se tapahtuu suhteellisen
rauhanomaisesti ja verettömästi. Mielenmuutosta ei sen kummemmin käsitellä,
Hergé ei kuvaa sisäisiä ajatuksia ja koko muutos tapahtuu poissa näkyvistä kun
tarina seuraa kapteeni Haddockia, mutta se tapahtuu.
Jotkut lukijat pitävät Picaroiden loppua hyvin kyynisenä,
siinä kun alleviivataan että vaikka valta vaihtuu niin tavallisen kansan
elämässä ei muutosta tapahdu, köyhät ovat yhä samoissa slummeissa.
Toisaalta tämä oli jo arvattavissa, siihen koko tarinasarja
on edennyt: toimenpiteet eivät välttämättä tuokaan ravistelevia muutoksia,
maanpäällistä paratiisia ei saavuteta poliittisilla tempauksilla ja kansa ei
enää hurraa kaduilla (toisin kuin sarjan ensimmäisissä albumeissa). Siitä
huolimatta Tintti on päättänyt toimia edes vähäisessä määrin, pitää huolta että
se mitä tapahtuu voisi tapahtua edes mahdollisimman väkivallattomasti ja
oikeudenmukaisesti, se on silti parempi kuin vetäytyä passivisuuteen. Hyveet
ovat aktiivisia ja ne nähdään arvokkaina itsessään eikä pelkästään
materiaalisen mittarien tai ”hyvän lopputuloksen” valossa, koska joskus niitä
ei tule.
Tintti on kypsynyt matkan varrella, mutta varsinaista jatkoa
sarja ei enää saanut: Aakkostaide-tarinasta on julkaistu luonnoksia Hergén
kuoleman jälkeen mutta on hyvin epävarmaa millaiseksi se loppujenlopuksi olisi
muodostunut.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista