Ankarat rohdot ankariin vaivoihin
-eli mitä Naantalin
luostarin lääke- ja yrttikirja kertoo entisaikojen elämästä?
Kuten valistuneet tietävät, Naantalissa toimi birgittalaisluostari ennen uskonpuhdistusta. Se perustettiin 1400-luvulla ja uskonpuhdistuksen myötä hiipui niin, että nyt on jäljellä vain maan peittämät rauniot ja luostarin kirkko.
Luostaria ajattelee hyvin henkisenä ja hengellisenä paikkana, jossa
eletään irrallaan maailmasta ja maallisten vaivojen ulottumattomissa, tai
ainakin niistä piittaamatta. Siksi Naantalin luostarin lääke- ja yrttikirja
avasi minulle uuden ja vähän yllättävänkin näkökulman menneisyyden ihmisten
olosuhteisiin ja siihen mikä oli luostarin rooli sen vaikutuspiirissä asuvien
ihmisten elämässä.
Yrttikirja esittelee kahdeksan parantavaa yrttiä eri
käyttötapoineen. Monet sairauksista, joihin yrteistä etsitään parannusta,
vaikuttavat varsin tuskallisilta vai mitä sanotte siitä, että nokkosen siemenet
murskattuina ja sekoitettuina hunajaan ovat hyviä kylkiluiden paiseisiin. Nokkosen
lehtiä kannattaa myös tunkea verta vuotavaan nenään. Mirhalla puolestaan on se
hyödyllinen ominaisuus, että se tappaa matoja korvista, poistaa suolimadot ja
kuolleen lapsen. Myös koiruoho auttaa korviin joissa on mätää ja matoja. Majavan
haustaa (sitä erittyy majavan peräpäässä olevista rauhasista) käytettiin moniin
vaivoihin ja siitä todetaan, että se vahvistaa aivoja ja avaa kipeän suun. Mutta
jos majavan haustasta on pulaa, majavan pissa ajaa teoksen mukaan aivan saman
asian.
Alkeelliset hoitomenetelmät huvittavat, mutta pistävät myös
miettimään. Miten yleistä mahtoi olla, että ihmisillä oli korvissa mätää ja
matoja? Paiseetkin saavat yrttikirjassa paljon huomiota. Mietin millaista on
ollut potea korvamätää ja -matoja, kylkiluiden ja nivusten paiseita ja
hammassärkyjä joskus viisisataa vuotta sitten, kun on eletty täällä kylmässä ja
pimeässä, vailla nykyajan mukavuuksia. Ihmiset ovat varmasti ymmärtäneet
ruumiillisuuden hyvin eri tavalla kuin me nykyajan ihmiset ymmärrämme. Ruumis,
kiitollinen aasimme joka vie meitä eteenpäin elämän polulla, aiheuttaa elämän
varrella monenlaista kivuliasta vaivaa, joita ei ole aina pystytty tehokkaasti
hoitamaan.
Nykyään me ymmärrämme ruumiillisuuden ilon ja mielihyvän
lähteenä. Olemme terveitä, haluamme säilyä nuorekkaina. Seksuaalisuuden ilot ja
lisääntymisen vaivat ja vaarat on ehkäisymenetelmien myötä voitu erottaa
toisistaan (katolisen kirkon vastalauseista huolimatta). Tietenkin vanhuus
tulee vaivoineen, mutta turvaamme modernin lääketieteen menetelmiin ja
oletamme, että saamme potea vaivamme mahdollisimman mukavissa olosuhteissa
ilman kirppuja, luteita ja täitä.
Kuitenkin nämä meidän mukavuutemme koskevat tälläkin
hetkellä vain pientä osaa maailman väestöstä. Minua Naantalin luostarin lääke-
ja yrttikirja puhutteli juuri tästä näkökulmasta. Olen etuoikeutettu, kun olen
onnistunut syntymään pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon joka lamankin kourissa
yrittää vielä pitää huolen kansalaisistaan. Ja miten hauras tämä järjestelmä
lopulta on.
On onnellinen sattuma, että kirja on säilynyt jälkipolville.
Repaleinen käsikirjoitus löytyi Turun tuomiokirkosta 1600-luvulla ja päätyi
sata vuotta myöhemmin Tukholman kuninkaalliseen kirjastoon. Kirjan laatijoista
ei ole tietoa, mutta on perusteltua olettaa että se on ainakin osittain
syntynyt nimenomaan Naantalin luostarissa. Emäluostari Vadstenan oma yrittikirja
oli hyvin erilainen.
Seija ja Rauno Tirri ovat kääntäneet käsikirjoituksen
viidennen osan ja yrttikirja onkin oikeastaan vain 15 sivun pituinen. Teksti on
kirjaan käännetty myös ruotsiksi ja englanniksi. Minua jäi askarruttamaan, että
mitä niissä neljässä muussa osassa on? Kuka kääntäisi?
Luostarien yrttituntemus taisi vaikuttaa myös lähialueittensa ruoanlaittoon...
VastaaPoistaNäistä tulee mieleen jotkut keskiajalle sijoittuvat historiikit joissa kohtalaisen useinkin ihmiset jotka eivät ole edes mitenkään vanhoja kuolevat ilmeisesti aika nopeasti, ilman että kuolinsyytä sen tarkemmin mainitaan (ei siis sota, epidemia tms).
Ja ehkä ihan hyvä pohtia kun historioita lukee että kun tämä-ja-tämä tapahtuma tapahtui niin tuollakin henkilöllä oli ehkä paise kylkiluissa tai mätää korvassa.
Mitenköhän noihin sitten myös suhtauduttiin ympäristössä, oliko se ihan normaalia että naapurin Veikolla on kroonisesti mätää korvassa ja sellaista "täysin terve ihminen kykenee jatkuvasti huippusuorituksiin"-asennetta ei kannattanut pitää yllä...