Kuten kaikille on
varmasti jo tuttua, nuoremman polven historioitsija Mirkka
Lappalainen sai tämä vuoden Tieto-Finlandian teoksestaan Pohjolan
Leijona. Kustaa II Aadolf ja Suomi 1611-1632 (2014). Mutta tämän
uutuuden kohdalla on hyvä huomata, että se on jatkoa kirjailijan
teokselle Susimessu. 1590-luvun sisällissota Ruotsissa ja Suomessa
(2009).
Vaikka molemmat
kirjat toimivat hyvin erikseen, yhdessä ne kertovat miten Ruotsi,
johon Suomi kuului, siirtyi keskiajasta uuteen aikaan ja esimoderniin
pohjoismaiseen lakiin pohjaavaan yhteiskuntaan. Erityisesti tämä
painottuu Pohjolan Leijonassa. Katolisesta näkökulmasta katsottuna
erityisen mielenkiintoista on että 1500-luvun lopulta 1600-luvun
alkuun ratkaistiin pysyvästi valinta katolisuuden ja puhdasoppisen
luterilaisuuden välillä. Susimessu on tässä katsannossa
käsiteltävistä kirjoista mielenkiintoisempi.
Susimessu on saanut
nimensä protestanttisesta propagandasta. Sen mukaan jesuiitat
suorittivat erityisen rituaalisen messun valmistellessaan kuninkaan
murhaa. Kirjan ytimessä on nimensä mukaisesti Puolan ja Ruotsin
katolisen kuningas Sigismundin, Juhana III Vaasan ja puolalaisen
prinsessan Katariina Jagellonican pojan, ja tämän vallanhimoisen
protestanttisen sedän Kaarle herttuan välinen sisällissota.
Sotamarski Klaus
Fleminingin johtama Suomen aateli, joka todella vielä tuohon aikaan
oli todellakin erityislaatuinen ”finska adeln”, tuki
valtakamppailussa Sigismundia. Sisällissotaan nivoutui Suomessa
talonpoikaiskapina, nuijasota, jonka syinä olivat sekä Kaarlen
propaganda että talonpoikien elämää ahdistava linnaleiri, jossa
armeija oli jaettu maalaiskyliin elätettäväksi.
Mutta Susimessu
kertoo kiitettävän tarkoin myös siitä kirkollisesta
uskontunnusten taistelusta, jota käytiin valtakamppailun ohella
protestanttisen reformaation ja katolisen vastareformaation välillä
jo ennen sotaa Juhana III:n hallituskaudella ja tietenkin myös sodan
aikana.
Sisällissota
päättyi voittaneen Kaarle herttuan julmiin kostotoimiin, joissa
moni suomalainenkin aatelismies menetti päänsä. Moni aatelinen
käänsi kelkkansa jottei joutuisi jäämään maanpakoon Puolaan. Ja
maan yksinomaiseksi uskontunnustunnustukseksi tuli luterilainen oppi
vaikka Kaarle henkilökohtaisesti oli lähinnä kalvinisti. Hän
nosti Ruotsin laiksi Mooseksen lain maan perinteisen lain rinnalle.
Pohjolan Leijona
alkaa tilanteesta, johon Susimessu päättyy. Vallankaappaaja Kaarle
on viimein ”sallinut” kruunata itsensä 1607. Hän on despootti,
jonka elämää hallitsee yhä Ruotsin kruunua tavoittelevan
Sigismundin, Puolan ja katolisuuden pelko. Ne hän iskostaa poikaansa
Kustaa Aadolfiin, josta oli mm. valtiopäiväpäätöksin tehty
perintöprinssi. Ruotsin armeija on kärsinyt 1605 murskaavan tappion
Puola-Liettuan joukoille Kirkholmenin taistelussa nykyisessä
Latviassa. Myös Venäjän raja on levoton ja etelässä on
alituisena uhkana myös Tanska. Ruotsi on sisällissodan jälkeen
rikkirevitty maa ,eikä Kaarle luota suomalaisiin. Myös tämä
epäluottamus periytyy kruununprinssi Kustaa Aadolfiin.
Mielenkiintoinen seikka ajatellen sitä että Kustaa II Aadolf on
jälkimaineeltaan ei vain Ruotsissa vaan myös Suomessa ihailluin
kuningas.
( Tästä lankeaa suuri ansio Sakari Topeliuksen Välskärin
kertomusten pohjalta syntyneelle hakkapeliittamyytille).
Mutta äkkiä
Kaarle on poissa saatuaan halvauksen ja valtaistuimelle nousi 1611
teini-ikäinen Kustaa Aadolf. Valoisa ja avomielinen nuori hallitsija
on synkän despootti-isänsä vastakohta. Hänen lähin miehensä on
28-vuotias valtaneuvos Axel Oxenstierna, josta kuningas teki
kanslerinsa. Ruotsin ylhäisaatelistoon kuuluva Oxenstierna avasi
tien aatelisvaltaan joskin vahvan monarkin alaisena. Oxenstierna eli
parikymmentä vuotta hallitsijan jälkeen ja hänen käden jälkensä
näkyi Ruotsin hallinnon uudistuksessa.
Nuori Kustaa Aadolf
pakotti Tanskan rauhaan 1613, pitkällinen Venäjän sota joka vei
ruotsalaiset Moskovaan päättyi Stolbovan rauhaan 1617. Venäjän
sota oli tärkeä Kustaa Aadolfille, koska hän pelkäsi myös
Venäjää valloittavan Sigismundin puolalaisjoukkojen koukkaavan
Ruotsia vastaan idästä. Suomalaisille mielenkiintoista on että
sotaonnen turvaamiseksi kuningas teki Suomeen useita matkoja ja
järjesti muun muassa Helsingin maapäivät. Hän halusi
epäluotettavana pitämänsä maankolkan kontrolliinsa. Suomalaisille
hän ei joitain poikkeuksia lukuun ottamatta antanut merkittäviä
virkoja.
Stolbovan rauhan
jälkeen mielenkiinto Suomea kohtaan lopahti ja tämä maanääri oli
vastedes vain sotilaita ja verotuloja tarjoava alue. Liivinmaalla
Kustaa Aadolfin Ruotsi soti menestyksellä Puolaa vastaan ja 1629
solmittiin maiden välillä Altmarkin välirauha. (Rauhaa ei voitu
tehdä, koska Puolan Sigismund vaati yhä Ruotsin kruunua). Kustaa II
Aadolfin sotien myötä Ruotsista tuli suurvalta.
Suomessa se merkitsi
muun muassa sitä, että Baltiasta tulleet saksalaiset ja jopa
venäläiset aateliset alkoivat syrjäyttää perinteistä
suomalaista aatelistoa. Vastaavasti Tukholman hovin noustessa yhä
kiistattomammin valtakunnan keskukseksi se veti puoleensa myös
suomalaisia aatelisia. Samaan aikaan koko Ruotsissa syntyi
varsinainen sääty-yhteiskunta, jossa aateli oli erottautunut muun
yhteiskunnan yläpuolelle.
Parivaljakko Kustaa
II Aadolf/ Axel Oxenstierna tekivät hallinnon ja oikeusjärjestelmän
uudistamista, jota nouseva sotamahti edellytti. Luotiin ensin Svean,
sitten Turun ja lopulta Tarton hovioikeus. Samaten perustettiin
rannikkokaupunkeja ja luotiin tapulikaupunkijärjestelmä osana
talouden valtiollista kontrollia. Suomeen lähetettiin ensimmäiseksi
kenraalikuvenööriksi kovaotteinen Nils Bielke.
Suunnitelmissa oli
myös luterilaisen kirkon saaminen valtion tiukkaan kontrolliin,
mutta Turun piispa Eerikki Sorolainen halusi pitää kiinni kirkon
katoliselta ajalta periytyvästä tuomiovallasta. Vasta Sorolaisen
seuraaja Isaak Rothovius oli Bielkelle mieluinen yhteistyökumppani
valtion kiistattoman vallan ja puhdasoppisen luterilaisen kirkkokurin
luomisessa.
Mirkka Lappalainen
tuo esiin mielenkiintoisen kuvan papiston tilasta ennen Rothoviuksen
aikaa. Mikään luterilainen kirkkohistoria ei ole kertonut, että
reformaation jälkeen pappien koulutuksessa ja käyttäytymisessä
oli paljon toivomisen varaa. Lappalainen kertoo, että pappisvirkaan
riitti usein Turun tai Viipurin koulun käyminen. Papit olivat usein
omalaatuisia ihmisiä, joilla oli selkkauksia niin maallisen vallan
kuin seurakuntalaistensa kanssa. Rothovius pyrki kohottamaan niin
papiston kuin seurakuntalaisten uskonnollista elämää. Vaikka hän
oli ruotsalainen keskitetyn johdon kannattaja, hän ei pyrkinyt
ruotsalaistamaan kirkkoa Suomessa. Hänen aikanaan ilmestyi koko
Raamattu suomen kielellä.
Kuolemattoman
maineen ennustusten Pohjolan Leijonana Kustaa II Aadolf tietenkin
hankki Saksassa protestanttien ja katolilaisten välisessä
30-vuotisessa sodassa. Se on Lappalaisen kirjassa käsitelty
suhteellisen tiivistetysti. Huimapäinen kuningas, joka nuoruudestaan
saakka oli innostunut johtamaan joukkoja edestä jopa mitättömissä
kahakoissa, kaatui 6. marraskuuta 1632 Lützenissä. Pari vuotta
myöhemmin Oxenstiernan holhoojahallitus sai aikaiseksi
hallitusmuodon, joka loi keskitetyn toimivan hallintomallin
keskusvallasta paikalliselle tasolle saakka.
Mitä erityistä
katolisesta näkökannasta voisi sano 1500-luvun lopun ja 1600-luvun
alkuvuosikymmenien kehityksestä? Kuningas Sigismundin tappio oli
katolisuuden historiallinen tappio Ruotsissa. Syinä tähän olivat
sekä kuninkaan taitamattomuus että Puolan hallintomalli, joka jätti
kuninkaan vaille aatelisten tukea. Ruotsissa voiton perineet
hallitsijat olivat toista kaliiberia ja myös heidän yhteiskuntansa
oli hyvin toisenlainen. Minusta suomalaisena oli suuri Sallimuksen
lahja, että historia kulki niin kuin se kulki. Ruotsista, Suomi sen
osana, kehittyi lakiin pohjaava yhteiskunta, niin että Suomen
aikanaan joutuessa Venäjän valtaan, sillä oli oma perusta johon
nojata ja jonka varaan rakentaa.
Pohjolan
Leijona-kirjasta jää sen ansioista huolimatta pieni kitkerä
sivumaku. Mirkka Lappalainen ei tunne lainkaan substantiivia
katolilainen kirjoittaessaan katolisista ihmisistä.
Mirkka Lappalainen:
Susimessu. 1590-luvun sisällissota Ruotsissa ja Suomessa, 319 s.,
Helsinki 2009.
Mirkka Lappalainen:
Pohjolan Leijona. Kustaa II Aadolf ja Suomi 1611-1632. 321 s.,
Helsinki 2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti