Itäisen Euroopan vapautuminen kommunistisesta ja ateistisesta pakkovallasta merkitsi myös uskonnollisen elämän vapautumista. Vaikka olosuhteet eri maissa vaihtelevat, niin joitain yhteisiä piirteitä voidaan mainita. Ensinnäkin historialliset valtakirkot nousivat vapautumisen ensi vaiheessa voimakkaasti esille osana kansallisen identiteetin vaalimista. Toiseksi on mainittava uusien uskonnollisten virtausten tulo uskontomarkkinoille. Läntisten lähetyssaarnaajien myötä tullut karismaattinen ja helluntailainen protestantismi on saanut jalansijaa, muttei samassa määrin kuin muualla jälkikoloniaalisessa maailmassa. Kauko-Idän uskonnolliset traditiot ovat myös saaneet kannatusta. Olennaisin uusi tekijä on New Age-ajattelu. Kolmantena piirteenä on kansallista identiteettiä esikristilliseltä ajalta etsivän uuspakanuuden nousu.
Kaikki tämä löytyy Liettuasta, eteläisimmästä, suurimmasta ja ainoasta katolisesta Baltian tasavallasta.
Edellä olen lainannut Milda Ališauskienen ja Ingo W. Schröderin johdantoa heidän toimittamassaan Liettuan uskonnollista elämää käsittelevässä sosiaaliantropologisessa artikkelikokoelmassa. Kirjan tekstit ovat syntyneet Kaunasin Vytautas Suuren yliopistossa 2008 järjestetyssä workshopin tiimoilta. Tapahtuma kuului Volkswagenin säätiön rahoittamaan, Max Planckin sosiaaliantropologisen instituutin johtamaan ja Vytautas Suuren yliopiston Liettuassa toteuttamaan tutkimusprojektiin "Katolinen kirkko ja uskonnollinen moniarvoisuus Puolassa ja Liettuassa". Kirja on syntynyt kahdesta motiivista: ensinnäkin se tarjoaa empiiristä tietoa Liettuan uskontokentästä, toisekseen se testaa italialaisen marxilaisen teoreetikon Antonio Gramscin hegemonia-teorian soveltuvuutta tällaisessa tutkimuksessa.
Jatketaan vielä hetki teoksen
johdannon parissa. Liettuan itsenäistyttyä hyväksyttiin
perustuslaki joka takaa täyden uskontovapauden eikä nimeä
valtionuskontoa. Samaan aikaan luotiin virallinen
rekisteröintijärjestelmä, joka jakoi uskonnolliset yhdyskunnat
kahtia "traditionaalisiin uskontokuntiin " ja " muihin
uskontokuntiin". Traditionaaliset uskontokunnat ovat
Roomalaiskatolinen kirkko, Kreikkalaiskatolinen kirkko, Ortodoksinen
kirkko, Vanhauskoiset, Evankelisluterilainen kirkko, Evankelinen
reformoitu kirkko, juutalaisuus, sunnilainen islam ja karaitismi..
"Muihin" kuuluu koko kirjo uskontokuntia Hare Krishan
kannattajista helluntailaisiin, uuspakanallisesta Romuvasta Jehovan
todistajiin. Traditionaaliset uskontokunnat ovat oikeutettuja valtion
tukeen ja niillä on muitakin etuoikeuksia, mm. mahdollisuus
uskonnonopetukseen kouluissa. Kirjoittajat eivät mainitse, että
Liettuan valtiolla ja Vatikaanilla on kahdenväliset sopimukset jotka
liittyvät katolisen kirkon asemaan ja tehtäviin. Näin mm. koulujen
uskonnonopetus samaten kuin armeijan ja vankiloiden sielunhoitotyö
kuuluvat katoliselle kirkolle.
Tutkijoiden mukaan Liettuassa
uskonnollisen identiteetin vahvistuminen uuden itsenäisyyden aikana
näkyy selvästi. European Values- arvotutkimuksissa: 1990 vain 62%
liettualaisista ilmoitti uskovansa Jumalaan, vuonna 1999 uskovia oli
80%:väestöstä johon tasoon kasvu on pysähtynyt. Vuonna 1990 yli
neljännes (27%) väestöstä ilmoitti, ettei koskaan käy kirkossa,
mutta tämä osuus laski vajaassa kymmenessä vuodessa yli kymmenellä
prosentilla ollen 16% v. 1999 ja 2005 vielä prosentin alempana.
Vaikka uskonnollisia yhdyskuntia on
laidasta laitaan, vuonna 1999 kolme neljästä liettualaisesta ( 75%)
ilmoitti olevansa katolilaisia. Mainittakoon vielä vuoden 2001
väestönlaskennan saama uskontokuntien jakauma:
roomalaiskatolilaiset 79%, ortodoksit 4,1%, vanhauskoiset 0, 8%,
luterilaiset 0,6%, evankelisreformoidut 0, 2%, muslimit 0, 1% ja
muut, mm. juutalaiset, sen alle. Uskonnottomia oli runsaat yhdeksän
prosenttia. Yksilölliset uskomuskäsitykset poikkeavat usein varsin
radikaalisti kirkon opetuksesta, sillä vuoden 1999 tutkimuksen
mukaan liki puolet (43%) ilmaisi uskovansa jälleensyntymään, 79%:a
uskoi telepatiaan, neljännes (25%):talismanien voimaan ja horoskooppeja seurasi
puolet väestöstä (51%).
Kirjan avausartikkeleita on kaksi: Max Planckin sosiaaliantropologisen instituutin vanhempi tutkija Ingo W. Schröder luo yleisluontoisen teoreettisen katsauksen katolista hegemoniaa luotaavaan tutkimukseen. Minusta se on tarkoitettu lähinnä alan ammattilaisille. Historian harrastajana minua puhutti enemmän Arūnas Streikasin artikkeli, joka valottaa Liettuan uskonnollista kehitystä 1800-luvun lopulta nykypäivään. Artikkelin ydinasiat ovat, että katolinen usko ja liettualainen kansallinen liike löysivät toisensa jo 1800-luvulla taistelussa venäläistämistä ja siihen liittynyttä ortodoksiuskon tuputtamista vastaan. Samalla talonpoikaistosta värväytynyt liettualainen papisto haastoi kirkon puolankielisen hierarkian. Liettuan uuden itsenäisyyden aikana 1918-1940 katolinen kirkko oli auktoriteetti, joka mm. vastasi koko väestörekisteristä ja onnistui torjumaan siviilivihkimisen ja avioerolain. Katolisten pappien johtama kristillisdemokraattinen puolue oli maan valtapuolue vuoteen 1926. Vuodesta 1927 kirkko eli rinnakkaineloa vallankaappauksella valtaan nousseen nationalistisen autoritaarisen hallinnon kanssa. Kirkon toiminalle kuitenkin Vatikaanin ja Liettuan konkordaatti loi vakaan perustan Streikas vertaa Liettuan uskontopoliittista tilannetta fasistiseen Italiaan, joka oli Kaunasin johtajien esikuva.
Liettuan väestönlasku 1923 osoitti,
että kansakunta oli uskonnollisesti hyvin homogeeninen. Katolilaisia
oli 86,7%, juutalaisia 7,6%, luterilaisia 3, 3%, vanhauskoisia 1,6%
ortodokseja 1,1%, evankelisreformoituja 0,5% ja muslimeja 0,05%.
Muita ryhmiä, kuten metodisteja, baptisteja jne kannatti yhteensä
tuhat ihmistä. Liettuassa vallitsi koko sotien välisen
itsenäisyyden ajan täysi uskonnonvapaus ja myös vähemmistöuskonnot
saivat valtion tukea.
Vuonna 1940 alkanut neuvostomiehitys
merkitsi kirkolle ja kaikille muille uskontokunnille vainon aikaa.
Tosin saksalaismiehityksen vuodet välillä helpottivat kristittyjen
asemaa, mutta merkitsivät juutalaisen yhteisön kansamurhaa.
Neuvostoajan loppupuolella 1960-luvulta lähtien katolinen vastarinta
tiivistyi. Vastarinnallaan (mm. maanalaiset julkaisut ja vetoomukset)
katolinen kirkko näyttäytyi viranomaisille ja kansalle olevaansa
myös kansallisen asian viimeinen tuki.
Kirkko nautti itsenäistymisen jälkeen
1990- luvun alusta suosiota juuri kansallisena tukipylväänä joskin
paluuta uskoon tapahtui niin ikään.
Kirjassa on kaksi kenttätutkimukseen
perustuvaa artikkelia katolisen kirkon asemasta väestön
keskuudessa nyt. Lina Pranbaitytė- Wegrinin hieno kansatieteellinen
artikkeli "We are All in Exile here" tutkii
eteläliettualaisen maalaiskylän ihmisten asenteita kuolemaan,
sieluun ja kuolemanjälkeiseen elämään. Hänen johtopäätöksensä
on, että vaikka perinteitä noudatetaan ja pappi on auktoriteetti,
niin myös maaseudulla ihmiset muodostavat uskonnolliset käsityksensä
omien yksilöllisten kokemusten pohjalta. Ingo W. Schröder on tehnyt
tutkimuksensa Vilnan ja Kaunasi koulutetun nuoren sukupolven
keskuudessa. Hän havaitsee Liettuan suurissa kaupungeissa
tekemässään tutkimuksessa ristiriidan.Vaikka upeissa kirkoissa on
paljon messussa kävijöitä sunnuntaisin, niin ainakin hänen
tutkimansa akateemisen ja professionaalin nuoren keskiluokan
keskuudessa katolisuus ei näy lainkaan arkipäivässä.
Pohtiessaan katolisen kirkon
hegemoniaa hän toteaa, että enemmistölle Liettuan kaupunkilaisista
kirkko liittyy vain tärkeimpiin elämävaihetapahtumiin, kuten
kaste, häät ja hautajaiset. Kirkko ei näy arkipäivässä eikä
ohjaa ihmisten moraalisia valintoja. Pluralismi on läsnä Liettuan
kaupungeissa. Se näkyy paitsi uskonnollisten vaihtoehtojen
olemassaolossa myös siinä että ihmiset saavat vaikutteita
ajatteluunsa muista uskomusjärjestelmistä.
Tutkija uskoo, että vain vähemmistö
katolilaisista uskoo niin kuin kirkko opettaa uskomaan.
Näistä lähtökohdista hän vetää
johtopäätöksen, että urbaani Liettua olisi sekulaari katolinen
yhteiskunta.
Ingo W.Scrhöder kirjoittaa, että monet liettualaiset löysivät katolisuuden uudestaan itsenäisyyden palauttamisen jälkeen. Kirkko ei kuitenkaan ollut valmis uudelleenottamaan rooliaan kansallisena kirkkona uudessa pluralistisessa yhteiskunnassa. Neuvostoajan jälkeen suurin osa väestöstä oli vailla uskontokasvatusta ja kirkolta on puuttunut näkemys miten se voisi uudelleen evankelioida yhteiskunnan. Kirkon papiston piirissä säilyi neuvostoajan vainojen synnyttämä piiritystilan tunnelma. Se suhtautui lähes epäluuloisesti kirkkoihin virtaaviin satunaisiin kävijöihin ja muisteli nostalgisesti neuvostoaikaa, jolloin vain uskovat tulivat messuun. Tilannetta vaikeutti se ettei kirkolla ollut kokemusta urbaanista yhteiskunnasta. Esimerkiksi median tapa käsitellä kirkkoa on luonut uskovaisissa lähes vainoharhaisia käsityksiä uudesta vainosta. Kirkkoa vaivaa myös jatkuva pappispula, jonka tähden lähes koko kirkon hallinto on maallikoiden käsissä. Kirkon varat ovat vähäiset ja usein huonosti palkatut maallikot tekevät useampaa työtä jotta kirkko toimisi.
Kirkko on alkuaikojen vaikeuksien
jälkeen aktivoitunut luomalla väestöä laajasti tavoittavia
projekteja. Jokaiseen hiippakuntaan on perustettu perhe-, nuoriso ja
katekeesikeskukset. Erityinen työmuoto ovat avioliittokurssit.
Katolisia järjestöjä kuten perinteikäs nuorisojärjestö
Ateitis(Tulevaisuus) on perustettu uudelleen. Sen aktivisteja
(ateitininkai) löytyy etenkin toisen asteen kouluista ja
yliopistoista, joissa he värväävät tulevia eliitin jäseniä.
Kirkkoa lähellä on myös riippumattomia instituutteja, joiden
tarjoamassa koulutuksessa on sijansa uskonnollisille aiheille.
Tällaisesta esimerkkinä on jesuiittojen Kaunasiin 1998 perustama ja
sittemmin sääntökunnasta itsenäistynyt Elämän ja uskon
instituutti (Gyvenimo ir Tikėjimo Institutas). Sen opiskelijakunta
koostuu enimmäkseen täydennyskoulutusta hankkivista
naisopettajista. Toiseen asteen kouluissa on uskonnonopetus, jonka
vaihtoehtona etiikan opetusta. Aluksi papit hoitivat opetuksen, mutta
nykyään heidät ovat korvanneet maallikot.
Uskonnonopetuksen suosio
näyttää kuitenkin hiipuneen alun innostuksen jälkeen. Toisin on
laita katolisissa kouluissa, joista Schröder mainitsee esimerkkinä
Kaunasin jesuiittalukion, joka on paitsi kaupungin suosituin myös
arvostetuin koulu. Se perustettiin arkkipiispan päätöksellä 1995.
Katolisten koulujen tehtävänä on kasvattaa uusi katolinen
eliittisukupolvi.
Katolinen kirkko ei sen edustajien
mukaan sekaannu politiikkaan. Schröderin mukaan kirkolla on
kuitenkin likeiset suhteet konservatiiviseen Isänmaa -Liettuan
kristillisdemokraatit (TS-LKD) - puolueeseen, joka 2008-2012 oli
johtava hallituspuolue. Tänä aikana parlamentti hyväksyi perhettä
koskevan periaatekannanoton, jonka mukaan perheen ydin on miehen ja
naisen avioliitto. ( On kuitenkin mainittava, että
perustuslakituomioistuin ei hyväksynyt tätä mm.
yksihuoltajaperheitä syrjivää linjausta). Tutkijan mukaan kirkon
strategia kansalaisyhteiskunnan hegemonian saavuttamiseksi nojaa
kolmenlaiseen politiikkaan. Ekumeeninen politiikka on saanut kirkon
suhtautumaan aiempaa myönteisemmin 1990-luvun lopulla nousseeseen
evankelis-karismaattiseen Uskon sana (Tikėjimo Žodis)- yhteisöön.
Tämä uusi avoimempi linja on osoitus kirkon nykyjohdon
eurooppalaistumisesta ja globalisoitumisesta. Doktrinäärisen
politiikan alaan kuuluvat aiemmin mainitut laajemman yleisön
saavuttava koulutus- ja kansalaisjärjestötoiminta.
Katolisen median luominen on alkanut
erityisesti Kaunasin arkkipiispa Sigitas Tamkevičiusin aloitteesta.
(Tamkevičiusilla on mielenkiintoinen vastarintamiehen tausta.
Nuorena jesuiittapappina hän toimitti 1960-luvun lopulta lähtien
maanlaista Katolisen kirkon kronikkaa ja toimi 1970-lopulla
julkisessa Uskovien oikeuksien puolustuskomiteassa. Hän sain
1980-luvun alussa pakkotyöleirituomion). Kirkon lehdistö ei ole
saanut tuulta siipiensä alle, mutta uuden median puolella on
onnistuttu paremmin. Fransiskaanien uutisportaali Bernardinai.lt on
maan suosituimpia uutisportaaleja. Kulttuuripolitiikkaan kuuluvat mm.
kristillinen musiikkijuhla, joka organisoitiin ensi kerran 1999
aktiivimaallikkojen toimesta. Kirkkokuorot ovat suosittuja esiintyjiä
myös sekulaarissa ympäristössä. White Metall- yhtyeet pyrkivät
tavoittamaan rock-nuorison.
Schröder esittelee
haastatteluaineistostaan viiden nuoren koulutetun ihmisen ajatuksia,
heistä yksi on aktiivinen katolilainen. Hän vetää
keskusteluistaan kaksi johtopäätöstä: Kirkko ja katolinen usko
loittonevat toisistaan. Haastateltavat ovat kriittisiä kirkon
instituutiota kohtaan vaikka hyväksyvät katolisen uskon aineksia
maailmankatsomukseensa. Kirkon tärkeän roolin Liettuan historiassa
he tunnustavat. Toinen johtopäätös on, ettei uskonto ollut
erityisen tärkeä asia haastateltavien elämässä. He eivät olisi
ottaneet sitä omaehtoisesti puheeksi.
Tutkija Schröder päättää
artikkelinsa kysymykseen onko katolinen kirkko hegemoninen urbaanissa
Liettuassa ja pohtii mitä on hegemonia. Jos hegemonia ymmärretään
gramscilaisittain niin että kirkko on voimatekijä jolle ei ole
haastajia, niin se sitä on.
Gediminas Lankauskasin artikkeli
tutkii katolisen kirkon ja evankelis-karismaattisen Uskon Sana
yhteisön etenemistä vastakkainolosta sovintoon. Kirjoittaja
kuljettaa artikkelinsa keskiössä evankelisen Domasin (sulhanen) ja
katolisen Sigitan (morsian) häitä, jotka vietetään sekä Kaunasin
Kristuksen ylösnousemuksen kirkossa että Uskon Sanan vuokraamissa
tiloissa. Tämän pääjuonen ohessa hän kertoo yleisemmällä
tasolla kirkon ja protestanttiyhteisön suhteiden kehityksen
avoimesta vihamielisyydestä yhteistyöhön. Suhteiden nykytilasta on
hyvänä näyttönä se että kirkko kutsui protestanttiyhteisön
pastorit mukaan Neitsyt Marian Šiluvassa ilmestymisen
450-vuotisjuhliin 2008.
Ališauskienė on tutkinut kahta
aihepiiriin liittyvää hanketta: Entinen filosofian professori
Vytautas Kazlauskas perusti 1994 Vilnaan Parapsykologisen akatemia,
jota johti kuolemaansa saakka (2005). Hän oli tuottelias kirjailija
ja luennoitsija. Tutkija kiinnitti huomionsa siihen, että Kazlauskas
käytti pitkälti katolista kieltä esitellessään ajatuksiaan ja
esiintyi katolilaisena. Akatemian opiskelijat ovat enimmäkseen
keski-ikäisiä professionaaleja työssä käyviä naisia.
Opiskelijoiden haastattelut osoittavat, että useilla on suhde
katolisuuteen
Vuonna 2003 New Age-genre sai
julkisuutta kun Povilas Žekas niminen mies rakensi "ilmestyksensä
pohjalta lasia ja rautaa olevan kupolin Kaakkois-Liettuan Varėnan
alueella. Tämä rakennelma tunnetaan Merkinen -tai joskus myös
Čekuon- pyramidina. Rakennelmasta on tullut merkittävä nähtävyys.
joka kerää vierailijoita myös naapurimaista vaikka suurin
kävijämäärä tulee kotimaasta.
Žekas on kirjoittanut myös kirjan,
jonka alkuosa kertoo hänen tiestään kohti pyhyyttä ja
jälkimmäinen kysymys vastaus-osa koostuu hänen keskusteluistaan
Jumalan kanssa. Vaikka miehen ajatukset mm. jokaisen ihmisen sisältä
löytyvästä jumaluudesta, ovat ristiriidassa kirkon opetuksen
kanssa, hän pitää itseään katolilaisena. Pyramidin kolme seinää
on nimetty Pyhän Kolminaisuuden mukaan .Pyramidin viereen
rakennetussa vastaanottorakennuksessa, jossa paikan omistaja ottaa
kävijät vastaan, on nurkassa Liettuan lippu ja seinällä paavin ja
Neitsyt Marian kuva. Myös Ališauskienen haastattelemat pyramidilla
kävijät sanovat usein olevansa katolilaisia.
Entä miten kirkko suhtautuu New
Age-ilmiöihin? Vuoteen 2003 saakka kirkko ei huomioinut niitä,
mutta kun presidentiksi valittiin Rolandas Paksas, jolla oli tiivis
suhde georgialaiseen selvänäkijään ja parantajaa Lena
Lolishviliin, tapahtui muutos Liettuan piispainkokouksen
puheenjohtaja, Vilnan arkkipiispa ja kardinaali Audrys Juozas Bačkys
tuomitsi Loloshvilin vääräksi profeetaksi, jonka voimanlähde on
Saatana. Samaan aikaan kirkko ilmoitti, ettei Merkynen pyramidilla
ole mitään tekemistä katolisuuden kanssa vaan kyseessä on
rajatietohanke. Kirkko on jatkossa pyrkinyt vaikuttamaan mm. mediaan,
ettei se julkaisisi niin paljon okkultismiin viittaavia juttuja.
Parlamentissa on hyväksytty myös kirkon tukema alaikäisiä
okkultismilta suojaava laki.
Vaikka Merkynen pyramidi on
toistaiseksi paikallaan, sen kohtaloa on käsitelty eri
oikeusasteissa. Viranomaiset ovat puuttuneet asiaan siltä pohjalta
että rakennus on rakennettu luvatta Dzūkijan
luonnonsuojelualueen maille. Milda Ališauskienė toteaa, että
viranomaisten suhtautuminen tuo mieleen neuvostoajan toimet
uskonnollisia kulttipaikkoja kohtaan. Ja myös reaktio on kuin
neuvostoajolta: pyramidin puolesta on syntynyt kansanliike aivan
kuten katolisia pyhiä paikkoja suojelemaan ennen.
.Milda Ališauskienen johtopäätös
on, että Liettuan rajatiedon johtohahmot hyväksyvät ehdoitta
katolisen hegemonian ja käyttävät katolista kieltä tehdäkseen
ajatuksistaan myyvempiä. He kokevat olevansa jollain
ristiriitaisella tavalla olevansa katolilaisia itsekin ja kutsuttuja
kirkon uudistamiseen.
Tunnustavatko muslimit katolisen hegemonian ?
Valtion tunnustaman islamilaisen
yhteisön tataarialkuperää oleva mufti luonnehtii suhteita
katoliseen kirkkoon ystävällisiksi, mutta ei erityisen läheisiksi.
Siinä missä tataarimuslimit ovat uskontopoliittisen status quon
uskontoryhmä, maahanmuuttajat ja erityisesti käännynnäiset
esittävät haasteen kirkolle.
Tutkija Račius yrittää tyypitellä
tutkimaansa käännynnäisten ryhmää, joka käsittää noin 500
ihmistä. He ovat omaksuneet islamin internetistä tai suhteistaan
ulkomaalaisiin muslimeihin.. Liettualaisten käännynnäisten
uskonkäsitykset edustavat uskonnollisesti ja poliittisesti
konservatiivista revivalistista islamia. He uskovat oman uskontonsa
ehdottomaan paremmuuteen eivätkä hyväksy muslimien historiallista
vähemmistön roolia Liettuassa. Suurin osa käännynnäisistä on
muuttanut maasta. Noin 300 käännynnäisistä on naisia, jotka ovat
kääntyneet islamiin mennessään naimisiin muslimimiehen kanssa.
Heitä voidaan pitää tunneperäisistä syistä kääntyneinä. Ehkä
150 voidaan luokitella osin myös tunnepitoisiksi "seikkailijoiksi"
tai "rakastajiksi", jotka sattumalta löytävät islamin
internetistä tai käydessään muslimimaissa. He ovat pääasiassa
nuoria naimattomia miehiä ja naisia. Loput ovat "etsijöitä",
joille islam on huipentuma usein monien uskontokuntien kautta
kulkeneessa etsiskelyssä. He ovat keski-ikäisiä perheellisiä
miehiä ja pyrkivät usein käännyttämään koko perheensä oman
kääntymyksensä myötä. Verkossa toimii kaksi liettuankielistä
islamilaista uutis- ja keskustelufoorumia.
Lopuksi totean, että käsillä oleva teos koostuu akateemisista tutkimusartikkeleista, mutta teos on silti tarkoitettu myös laajemmalle yleisölle: kaikille Liettuasta ja jälkikommunististen maiden uskontotutkimuksesta kiinnostuneille.
Kirja:
Religious Diversity in Post-Communist Society: Ethnographies on Catholic Hegemony and the New Pluralism in Lithuania. Edited by Milda Ališauskienė and Ingo W. Schröder, Vytautas Magnus University, Lithuania. Ashgate Publishing, 2012.
(Kirjaesittely on julkaistu lyhyempänä versiona Agricolan arvostelupalvelussa)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti